Nova Evropa
koje dozvoljavaju пајзтеНје političke i socijalne eksperimente. »Razum i znanost«, rekao je Renan (koji je imao pre-fašističkih nadahnuć4), u jednoj od svojih filozoiskih meditacija, »produkti su čovečanstva; ali je utopija iskati razum direktno za narod i od naroda, Da bi razum u svojoj celini postojao, nije potrebno da ga ceo svet pojmi, U svakom slučaju, kad bi tiakvo prosvećenje i bilo potrebno, ne bi ga provela niska demokracija kojoj je naprotiv, kako se čini, dužnost da dovede do uništenja svake teške kulture i svake visoke discipline. Načelo, da društvo postoji samo radi blagostanja i slobode pojedinaca koji ga sačinjavaju, nekako nije u skladu s planovima prirode gde se samo vrsta uzimlje u obzir a pojedinac kao da je žrtvovan, Bojati se, da poslednja reč demokracije tako shvaćene (hitam da rečem da je se može i drukče shvatiti) ne bude socijalno stanje u kojem degenerisana masa ne bi imala druge brige do da uživa u prostim slastima vulgarnog čoveka,« Tako Renan, Fašizam u demokraciji odbacuje apsurdni konvencijonalnu laž političke jednakopravnosti, duh kolektivne пеодбоуогnosti, i mitos blagostanja i neograničenog napretka. Ali ako se demokracija može i drukče shvatiti, tojest, ako demokracija ide zatim da se ne tera narod na rubove Države, onda bi Fašizam, prema piscu ovih redaka, mogao dc se deliniše kao »organizovana, centralizovana, autoritativna demokracija«,
Prema liberalnim doktrinama, Fašizam, na političkom i ekonomskom polju, zauzima stav apsolutne opozicije, Ne sme se, iz jednostavnih razloga aktuelne polemike, preterati važnost liberalizma u prošlome veku, pa budući da on nije bio drugo do jedna od mnogobrojnih doktrina koje su nastale u tom veku, ne sme se od njega napraviti religija čovečanstva za sadašnje vreme i sva buduća vremena, Liberalizam je cvetao svega nekih petnaest dodinš; rodio se 1830, kao reakcija na Svetu Alijansu, koja je htela ponovo vratiti Evropu na stanje od pre 1789; a imao je svoju godinu sjaja 1848, kad je i Pije IX bio liberal, Malo nakon toga počelo je opadanje, Ako je 1848 bila godina svetla i poezije, 1849 bila je godina mraka i tragedije: Rimska Republika ugušena je od jedne druge, Francuske, Republike, Iste je godine Marks, u poznatom komunističkom Manilestu, objavio evandjelje socijalističke vere, Godine 1851, Napoleon III pravi svoj antiliberalni državni udar i vlada Francuskom do 1870, kad je oboren od narodnog pokreta koji je nastao kao posledica jednog od najvećih vojničkih poraza koga je zabeležila istorija; pobednik je bio Bizmark, koji nikad nije znao za religiju slobode ni za njene proroke, Simptomatično je, da je tako visoko civilizovan narod kao što je nemački kroz celi XIX vek potpuno ignorisao religiju slobode; jedini izuzetak pravi takozvani »smešni frankfurtski parlamenat« koji je trajao svega jednu sezonu, Nemačka je postigla svoje nacijonalno ujedinjenje izvan liberalizma i protiv liberalizma, jer ta se doktrina čini strana nemačkom duhu koji je u svojoj biti monarhističan, dok je liberalizam istorijsko i logičko predsoblje anarhije, Etape nemačkog ujedinjenja su tri rata iz 1864, 1866, ı 1870 godine, a te ratove su vodili »liberalić kao, što, su Moltke i Bizmark! Što se tiče talijanskog ujedinjenja, liberalizam mu je daleko manje doprineo nego Macini (Mazzini) i Garibaldi, koji nisu bili liberali, Bez intervencije neliberalnog Napoleona ne bismo bili dobili Lombardiju, a bez pomoći antiliberala Bizmarka — kod Sadove i kod Sedana — lako je moguće da ne bismo bili dobili ni Veneciju 1866, te da 1870 ne bismo bili ušli ni u Rim, Za vreme od 1870 do 1915, čak i sveštenici novog Vjeruju osudjuju sumrak svoje vere: nju u književnosti tuče dekadenstvo, a u praksi aktivizam; aktivizam znači nacijonalizam, futurizam, fašizam, Pošto je »liberalni« vek zavezao neizmeran broj gordijskih čvorova,
367