Nova Evropa

а

i romanu »Jevgenij Anjegdin«, pisac ne daje samo portrete nekolicine tipskih predstavnika svoga doba: prestoničkog »lafa« i blaziranog bajroniste Anjegina, plemića iz provincije, djaka nemačkih univerziteta, vatrenog idealiste i šilerijanca Lenskog, provincijske plemićke sa ruskom dušom Tatjane, nedo i analizira uslove njihova postanka i razvića. Ali, prostor nam ne dozvoljava da se na ovome duže zadržavamo,

Medjutim, posle Gogolja, u ruskoj književnosti je prevladao naturalizam, koji je stvorila i propagirala kritika, prihvaćena od najpopularnijih časopis4, Svi spisatelji drugog i trećeg reda bili su zahvaćeni njime, Jedva su neki od najvećih uspeli da izbiju na put pravog realizma, ali su ı oni — bar delimično platiti svoj obol naturalizmu [(Turgenjev se služi njegovim metfodama u više svojih dela; Dostojevski je pripadao ovoj školi na početku svoje literarne karijere, a Lav Tolstoj pri njenu kraju, naročito u svojim komedijama i dramama). lako je uzeo na sebe masku realizma i proučavao :stvarnost, da bi je mogao naslikati detaljno i živo — dakle realno, prema običnoj upotrebi ove reči, — nafturalizam je izbacio iz realizma dušu, Jedan od najčuvenijih kritičara »naturalne škole« (Dobroljubov) otvoreno je učio, da književnost ima samo podredjen značaj, jer je Jedini njen zadatak u tome, da posluži ruskoj naprednoj intelifenciji kao sredstvo za ostvarenje njenih socijalno-političkih ideala; dakle, za naturalistu književnost postaje »služavkom« socijalne politike, Društveni život naturalist slika samo sa jedne, i to negativne strane, isključivo u tamnoj i crnoj boji, neprezajući ni od svesno preuveličavanja i karikiranja, da bi tim jasnije istakao potrebu njegove korenite reforme u duhu svojih aprijornih ideja, u borbi protiv mračnih snaga reakcije. Naturalizam je stoga dobrodošao svim revolucijonarima, pa i boljševicima, pod čijom je vladavinom i dostigao vrhunac svog razvitka i značaja, ako ne i umetničkog savršenstva,

Puškin se sa svojim realizmom pojavio prerano, Rusko društvo nije još bilo dosta zrelo za njega, Stoga se posle Puškinove smrti vratilo opet romantizmu u raznim oblicima, a docnije je prihvatilo naturalizam. Realizam istina nije propao; naprotiv, sve što je bilo genijalno u ruskoj književnosti, sve što joj je stvorilo slavu širom sveta, pripadalo je ovoj školi, kao i niz književnika drugog i trećeg reda, Ali u kritici i žurnalistici, kod širokih masa napredne inteligencije, dominirao je naturalizam, pa su prvaci ruske književnosti često nailazili na nerazumevanje i oštre prišovore s ove strane, i to obično baš zbog svojih najboljih dela, Sad je, kako izgleda, sa tim svršeno. Naturalizam će otići u prošlost: Rusija se vraća Puškinu i realizmu, i od njega očekuje preporod svoje književnosti, Predsmrtni svečani đovor Aleksandra Bloka o Puškinu, ispunjen hvalom Puškinu — govor značajan i zbog toga, što se je Blok celog svog života

63