Nova Evropa

јорности једног народа над осталим; или она чији су идеали производ човечјег разума и еволуције, која је у току дугих векова створила систем владавине, у којој се респектује слободно изражена народна воља. Тежњу за слободом, која постоји код свих народа још у далеким вековима историје, нису могли избрисати ни дуги векови ропства. Стота савремене реформе којима су, нема сумње, савремени тоталитарни режими привредни и економски живот појединих народа развили и уздитли до високог степена, не могу бити одговарајући еквивалент за слободу коју су ограничили, а за коју народи нису никада престали да се боре.

Ми не очајавамо за будућност, нити се бојимо да ће цивилизовано човечанство доживети »да бере банане по Африци«. Ми само страхујемо за блиску будућност, бојимо се за животе данаштње омладине. Бојимо се, да ће и живот данашње омладине бити тужан и трагичан, можда још тежи и тужнији него живот ратних генерација чија је младост већ на измаку. У новијој катаклизми која прети човечанству, али није неминовна, били би жртвовани животи данашње омладине; али не бескорисно, као раније, него за бољи живот нових генерација, за будућа, можда и далека, поколења. Јер, неминовно ће наступити епоха, у којој ће нараштаји који долазе имати више разумевања за живот; доћи ће спознаја, да смисао живота не представљају творнице оружја и отровних гасова, нити да га регулишу унапред постављени социјални и економски закони. Доћи ће време када ће се више ценити вредности духа него материјална богатства, када ће духовне снате имати предност пред телуријским. Тада ће на рушевинама данашњице, огрезле у материјализму и праву јачега, младе генерације зидати зграду својих идеала, којој ће као основа послужити демократија професора Масарика, а у којој ће државна структура бити израђена по концепцији равнотеже између државног ауторитета и индивидуалне слободе.

Погрешно је мишљење, да данашња омладина нема својих идеала. Нови нараштаји, нови послератни свет гледа на живот као на безгранично поље за своју стваралачку активност, на којем је неиспрпан материјал за изградњу бољега друштва. Не заноси се илузијама о једнакости свих људи, али верује у социјалну правду, која тражи за сваког право на хлеб, а право и дужност према раду, према способностима свакога; која тражи једнаке услове за развитак индивидуалних способности свакога члана

203