Nova Evropa

дини и времену, не осећају опасност равнања према појединим лицима која су заузела моћне положаје; приправни су да приме њихова неправична решења као исправна, и неосетно им постају потчињени.

Свест о неопходности самопрегоревања и постојане борбе за правичност извор је напора да се што више развије духовни живот. У неговање духовности спадају тачна одређивања појмова о друштвеној и народној исправности и размишљања и расправљања о правима јединке и друштва. Али овим напорима противе се саможивост и телесни нагони који многе појединце доводе до измирења са неправдом и насиљем. Под утицањем одраслих, многи младићи и девојке усвајају тај став према неправди. Предавање сексуалној пожуди чини толике младе људе неосетљивима према невољама и страдањима других: одвећ себични, не осећају да су одговорни за будућност друштва коме припадају, и верују у исправност свога става према друштву и народу. Сексуална распуштеност и саможивост обележја су карактера једног дела омладине из свих друштвених слојева. Отпор против себичности, из које произилазе понизност и потчињавање свирепој сили, јесте израз одговорности за судбину заједнице. Ово осећање је ознака великог броја несамо образованих него и необразованих одраслих особа и знатног дела омладине. Сазнањем о томе потискују се обесхрабрење и малодушност колебљивих одраслих и младих индивидуа, буде се и повећавају самопоуздање и љубав према заједници. Код једне групе осећање одговорности изражава се у стварној моралној акцији и у расправљању о правима човека, док друга група самим својим радом открива постојање тог осећања и изражава га снажно у критичким и судбоносним часовима. Обе групе су способне за самоодрицање и жртвовање за заједницу.

Са развијањем свести о одговорности увећава се јачина напора да се одржи етичка отпорност појединаца и друштвене заједнице. У те напоре иде образовање правилних појмова о исправности и моралном равнању и проналажење и уништавање скривених помагача неправде и насиља. Онај који чини ове напоре, указује на подмукле непријатеље и њихову жилавост у организовању напада, подвлачи потребу да се одрасли и омладина лише чулних уживања, да би се

162

ес.