Nova Evropa

су све резултати тиме постигнути, видимо најбоље у статистикама међународних листина, гдје се прираст пучанства у СССР налази на првом а смртност дојенчади на посљедњем мјесту. Побачај се строго кажњава; а не постоји никаква разлика између законите и Тт. зв. »незаконите« дјеце: сви су равноправни и једнакоправни!

Проституција је данас у Совјетској Унији посве ишчезла, али не можда по неком закону аболиције или реглементације, већ из простог разлога што јој у социјалистичком друштву понестају услови за опстанак и ширење. Жени су наиме њезиним радом тако обезбијеђени егзистенција и друштвени положај, да она не мора да се вјеша о врат првом пролазнику који би 10], у замјену за част и образ, трајно или привремено прискрбио издржавање. Она сада може да бира себи друга за живот према гласу свога срца, свог укуса и разбора, а не по диктату свога желуца. Према томе, несамо да код совјетске жене није љубав закржљала (како би то хтјели да прикажу неки појединци), него се је она — у неку руку — још и одуховила, очистила. Тако је и брак, који се склапа под повољним увјетима, престао да буде чисто индивидуално-сентиментална процедура, већ се претворио у социјално-етичку, гдје су обоје брачних другова међусобно равноправни, а истовремено и продуктивни чланови заједнице. Жена је данас совјетском мушкарцу другар, сарадник и пријатељ, који драговољно доприноси свој удио заједничкој економији, а уз то и своју женскост брачној хармонији. У том задатку не смета јој нимало материнство, јер за вријеме свога запослења она своју одраслију дјецу предаје школама или дјечјим вртовима, док ону недораслу повјерава у непосредној близини установи јаслица, обданишта, и сличних завода, гдје се та дјеца — под надзором стручних лица, лијечника и педагога, — налазе у веома добрим приликама, бољим него што би се налазила у каквој презапосленој, примитивној, или нехигијенској средини код куће. Укратко, након што је жена-мајка у новом социјалистичком поретку престала да буде »чуварица огњишта«, заробљеница кухиње, и нека врста живог инкубатора, већ се. усавршила у пуна човјека, и сам брак претворио се у оно што је одувијек требало да буде — у повремено састајалиште и топао кутић одмора читаве запослене обитељи. Развод брака постоји, да-

51