Nova iskra
Број 15 и 16
Н 0 В А И С К Г А
Страна 261
догично да веже. Друклије номенуте неупутности (а има их још) не можемо објаснити. Ади то није донио зацедо усдед његове неснособности; ко уме и један само нравидан хексаметар да начини, не може бити тако неснособан. Остаје нам да потражимо други узрок том чудном Факту. Но ире тога иогледајмо још једно место у овој ирвој песми Одисејиној, јер Ке нам оно олакшати носао. Пошто је Атина оставила Телемаха, он отиде к нросиодима. Ту је иевач Фемије баш био почео да пева о повратку Грка нз Троје. Ненелопа чује песму па растужена љоме сиђе у дворану и замоли Фемија, да јој не буди тужне успомене и да пева што друго. На то јо.ј Телемах рекне, да их остави на миру, и, кад га она послуша, он сасвим изненада проговори просиоцима поред осталога и ово: „А сутра, чим сване, гледајте да се нађемо сви на зборишту,
да вам на чисто кажем своју вољу, на да одлазите из моје куће. Тражите ви себи друге гозбе и заредите један до другога, на трошите своје имање. А ако вамјемилијо, да без накнаде упропашћујете туђе, вн чините тако и даље, а ја ! 1 у за сведоке позвати вечите богове. Да бог да, да |-,ам се врати! Да бог да сви без освоте нропали у мојој кући!" (ст. 372—380; стр. 24). И с овим говором има више незгода. За што је он тако страстан? Томе не видимо повода. Даље нашто да Телемах тако вређа нросиоце, кад сутра хоће у миру с њима да се растане, ако то буде могуће? Такав говор може само да му поквари ствар. Али је главно ово. Зар Телемах тако мало верује у усиех свог сутрашњег иредузећа, да може завритити говор овако? Па зашто онда сазива збор?! После овога можемо ирећи к објашњењу. За то нам троба само упоредити с овим што смо ирегледали другу песму Одисеје, где се прича, како је Телемах извршио Атинин савет.
Сутрадан у јутру сазове Телемах збор. Ахајци дођу на позив, али не знају ко их је сазвао и зашто. Узима реч старац Егиитије и иита о том збор. Онда Телемах устане и изјави, да је он сазвао Ахајце а то с тога, што је у великој невољи: на његову су кућу навалилн бесни нросноци, он је слаб те им не може ништа, нека га дакле узму Ахајци у заштиту. Станимо ту часком. Казали смо напред, да. је код савета Атининог у I песми једна незгода и то, што сазивање збора није мотивисано. Акакоје овде? Телемахје сазвао Ахајцо да се поЈкалн на обесне просиоце и да моли за заштиту, којој има право да се нада. Овде је сазивање сасвим. оправдано, и ми ништа не запињемо за њ. Телемахов говор троне све Ахајце, осим просилаца. Један од њих, Антиноје, устаје и вели, да нису тој Теле-
маховој новољи криви просиоцн, него Пенелопа, која их вуче за нос; с тога се они неће махнути Одисејеве куће, а Телемах, ако жели да буде на мпру, нека натера мајку да се уда за кога од њих. На то Телемах одговори, да он не може своју матер терати да се иреудаје, особито кад још не зна ни шта је с оцем. Како јо то различно од онога што смо видели у првој песми! Тамо треба Телемах да тера мајку натраг оцу; то се види и отуда, што он има на збору да изнесе иредлог о том. Даљс, тамо смо нашли да је неупутно, кад Атина, богиња мудрости, саветује Телемаха да уда мајку без питања да ли она на то нристаје или но; овде видимо да се Телемах револтира на такав предлог. —• Али хајдмо даље. Пошто је одговорио, да он не можс мајку терати да се преудаје, Телемах још једном апелује на срце и образ просилаца. Ако пак ни то не помогно, онда му остаје само да позове богове да га освете: „Него, ако имате иоле стида", вели он, „идите из куће и тражите себи друге гозбе и за-