Novi Antej

Али, намамљени необичним догађајем чланак уводни у новинама о жени сељачкој! неки су га прочитали „својој“. Плакале су, веле, разнежене и днрнуте: „Зар неко мисли иза нас грдне!?“ Чланак није бно писан за њих, чак ни за сељаке, али су се оне нашле у њему. „Сељанка је роб роба. Сељанка је живо-мученица. Њено је да ћути: да плаче ако је удају или ако се продаје њива; да се радује ако купују, да крши прсте ако за порез пописују“. Разумеле су да је то за „њих грдне“.

Приђите им, молим вас. Мени за љубав, покушајте. Не њих ради, већ себе ради, учините. Имаћете доживљај који нама није дат, јер жена се женн лакше отвара. Доживљај уметнички. Не бојте се да ће вам досадити: фине су оне, и деликатне, више него варошанке. У осталом, схватите то као анкету. као студију, као научни рад, ако не верујете у уметничко уживање које вам ја стављам у изглед. Боже мој! Минералог преврће и милује мртво камење. Зоолог и ботаннчар скупља лептире, црве и траве. Ми у економији и социологији оперишемо са људима. Шта је природннје него од вас тражити да се навикавате на људски материјал, да га испптујете, п на њему огледате законе прогреса?

Јер ми имамо -један циљ: не само упознати, већ и утицати. Мењати људе у смислу опште-човечанског и нашег сна о савршенству, • то је идеал који желимо да постнгнемо. А утицати се не може док се не упозна, пажљиво и са љубављу. Зашто се међу лекарима нашло највпше реформатора и препородитеља? Зато, веле неки, што они знају анатомију, и науку о законима живота. Не, већ зато што они највише раде са људима, што улазе у њихове личне бриге и што им знају слабости. Лекарн, то су модернп исповедници. Политичари су нешто слично. То су лекари колективни, позвани да лече државно и друштвено тело. Зато морају познавати његову анатомију, физиологију и психологију. Некада

86

НОВИ АНТЕЈ