O demokratiji u Americi. Sv. 1
7
3
мократским и републиканским теоријама. Отуда је ок добио своје најопасније непријатеље. Гоњени владом своје отаџбине, вређани у строгости својих начела свагдашњим током друштва у коме живљаху, пиританци потражише земљу тако варварску и тако пусту да би још било дозвољено живети у њој по своме нахоћењу и молити се Богу у слободи.
(Следећи наводи боље ће представити Дух Тих побољних путника него све што би ми сами могли 0 10ме казати. па
Наланијел Мортон, историјописац првих тодина Нове Енглеске, овако почиње: „ја сам увек држао, веди он, да за пас, којих су оцеви примили тако многобројка пи памтења достојна јемства божанствене доброте при оснивању ове насеобине, беше света дужност да успомену те доброте“на писмено сачувамо и тако је овековечимо. Што смо ми видели и што су нам наши оцеви приповедпли, то треба да покажемо нашој деци, да би будући нараштаји научили хвадити и славити господа, да би потомство његовога слуге Аврахама, И епнови његовога пзбраника Јакова вечно сачували спомен чудесних божјих дела (Шсалм 105. ЕЊ. би 0). Они ваља да знаду како је господ донео своју лозу У пустињу; како ју је посадно п удалио ФА ње пдолопоклонике; како јој је спремио место, удубно у земљу њезине жиле п за тим је оставио да се распростире = покрива земљу на далеко (Псалми 8, вњ. 13 и 15); И не само то, него још и како је он довео свој народ стоме светом храму, и настанио га на брегу свога наслеђа (Еквод, ХУ, 19). Та дела треба да се знаду, да " би се Богу одала почаст која му се због њих дугује, и да би неки зраци његове славе могли пасти на пош-
1 Нех — Епафа Мешола!, стр. 14: Бостон, 1826. Види такође 17 Шботе де Најећапзоп. св. П, стр. 440.
~
нај