Od života do civilizacije

106 ОД ЖИВОТА ДО ЦИВИЛИЗАЦИЈЕ

се намеће помисао на велику улогу коју имају у људској уметности надахнућа физиолошког порекла или бар са физиолошком сврхом.

Певање птица у погледу његова постања није несхватљиво. Животиња производи звуке који су подобни изазвати извесне утиске. Тражењем и искуством постиже се тај циљ. Али како је дошло до естетског изгледа пауновог перја, на примерг Птица не влада њиме као што влада гласом. А изгледа да су цртежи и распоред боја перја разних птица подешени с обзиром на око, као што се звуци певања нижу с обзиром на ухо. Паули», у врло духовитим страницама, доказује да се цртежи перја не могу сматрати различним бојадисањем појединих ћелија које не би водило рачуна о целокупном изгледу што га дају све 060јене ћелије заједно. Ако проматрамо разне шаре перја, на пример она окца пауновог репног пера, видимо како се цртеж простире од једних до других независних делова пера као да је неки цртач кичицом превлачио преко њега, тако да цртеж чини целину на основи која није једна целина. Цртежи и сјајне боје у птица распоређени су на видљивим деловима тела и само на површини перја: дувнимо мало на перје какве од наших птичица, чешљуге на пример, видећемо да се померањем перја кидају цртежи, и да се под обојеном површином налази једноставна боја покривених слојева.

# Аџе. Раџју Пагупизтиз ишла алате 515. Митсћет 1905,