Omladina i njena književnost (1848—1871)

242 _ ЈОВАН СКЕРЛИЋ

у каквој другој добродјетељи; а „ввшшша класса“ онакова као што се отхрањује и у каквом стању живи ако простијој не чини срамоте, части не чини | сувише нигдје.“ Бранко Радичевић у Путу брани чистоту и оригиналност српскога народа од просветитељске најезде. Симболична су она три магарета што у Србију носе „просвелценје“, у виду: |

Пуно штифла и пуно штифлета И шешира бечки и фракова Панталона и крути кроглова:..

И он Србијанцима предочава нову опасност која им прети, гору од оних које су већ претурили преко главе:

Неће Туре више живе пећи,

Ни са леђа вама кајше сећи,

Ни на коље јадне вас набијат'. Нити ко'цом живе вас пребијат'; Ни бацати о гвоздене куке Друге сада вас чекају муке! Друге руке други отров праве · За вас, браћо, тамо преко Саве!

Друг и следбеник Бранка Радичевића, Славко Златојевић исто тако запомаже: како је капут нагрдио „нашгуњ«“, а уштивлетне«“ — „наше опанке.“ у јеп је и капут и штивле су лепе, али нам најпре опоганише народну душу.“

Али теорија те српске културе израђује се у омладинско доба. Европа омладинцима изгледа ниска, бедна, трула, достојна само презирања. Као Петар Прерадовић што је певао:

5) Ковчежић Т. У Бечу, 1849, стр. 18—15.