Omladina i njena književnost (1848—1871)

ОМЛАДИНА И ЊЕДЈА ЕЊИЖЕВНОСТ 259

разних племена, на југу Јевропе, сва су та племена, делови једног истог тела, па кад болује један осећају и остали ту бољетицу или бар њене последице... Природа југословенског питања само озна= чава пут којим ћемо доћи до јединства, а то је федерација посебних наших племена... Ето „федеративна јевропска република“ већ је у Јевропи тежњом постала свих оних људи који хоће по речима Христовим да једном иступи човечанство из вечите међусобне борбе и клања, и да буде једном мир на земљи...“

Поколење од седамдесетих година, чији су се инициатори васпитали у Швајцарској, и то у Швајцарској када је радикализам био у пуном цветању, сасвим су прихватили те федералистичке идеје унели их у свој програм, и Србија на Истоку СОветозара Марковића најпунији је и најјачи израз те демократске и рационалне идеје.

Једна од најзанимљивијих страна омладинског покрета, то је његов однос према религији и цркви. Омладина је била романтичка, а то ће рећи деистичка. Романтичари у опште, и у књижевности и у политици, били су религиозни људи. Једна од битних одлика романтизма, и у Немачкој и у Француској, то је враћање хришћанству, рестаурација католицизма. Сви, сем Бајрона и Шелеја, били су добри Хришћани. Шатобријан је својим Генијем Хришћанства био један од оних људи, који су учинили да хришћанска религија, после страховитих удара које јој задао ХУШЕ век, опет дигне главу и пре-

дузме, за неко време, владу над душама, ако не

више над духовима. Ламартин је ставио себи за-

датав да пренесе хришћанство у друштене установе, ЛИ

45:

ки