Omladina i njena književnost (1848—1871)

260 ЈОВАН СКЕРЛИЋ

а Виктор Иго, син једне Вандејке, почео је одама. пуним побожности. Браћа Ш!легели су прешли у католицизам, и њихов пример није остао без подражавалаца. | Романтизам у књижевности је у ошште значио подмлађивање верског осећања и мистицизма, култ католичког Средњег Века, љубав за готску црквену архитектуру, мржњу на рационализам и пагански класицизам.

Демократи око 18348 били су задахнути религиозним духом. Они су били следбеници Русаа п " Робеспјера, док је волтерианство имало присталица у буржоазији. Велика разлика између ХУШ и ХТХ века, како је говорио Пјер Леру, јесте "што је ХУШ век нападао на Хришћанство, а Х1Х одаје му поштовање. Социјалисти-енога доба писвали су: „Шта је то социјализам; — То је Еванђеље на делу“ Луј Блан је нападао на Волтера и тврдио да се Демократија бори у име религиозног идеала. И људи од 1848 имали су одушевљења за „санкилота Исуса“, како га је био назвао још Камил Демулен, за „првог демократа и социјалиста<“ у човечанству И за време 1848 попови су благосиљали „дрвећа. слободе“, и крст је ишао поред црвене заставе.') Мацини, дубоко убеђен деист, писао је: „Републиканска странка није политичка странка, она је у битности верска странка“, и његова девиза је била: Пео е! роројо. Талијански револуционари тога времена гледали су у папи Пију 1Х председника талијанске конфедерације. Млада Немачка, и ако. антиклерикална, није била атеистичка. Део њен покрет имао је извесан протестантски карактер.

) С. уе: Јо Незогте ди ратк тбриђће тп еп Еуапсе де 1814 # 1870. Ралла, 1900, р. 242—944. -