Omladina i njena književnost (1848—1871)

ОМЛАДИНА М ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ 358

они су се прилично изједначили, у толикој мери да су Срби у неколико почели носити и мађарско одело. Што је за књижевност врло важно, готово сва српска интелигенција пролазила, је кроз средње пи више мађарске школв.

Још од ХМ! века, у доба Реформације, Мађарп су имали известан број добрих школа. Упоредо са протестантивмом дошао је живљи рад на про“ свети. Мађарске протестантске школе стајале су у блиској и сталној вези са својим једноверним школама у Немачкој, Холандији, Швајцарској и Енглеској, п мађарски ђаци често су продужавали своје студије у Тибингену, Јени, Витембергу. Католици, чији су попови у ХУМ] веку били по писмености као поп Мићо у Горском Вијенцу, да би стали на пут протестанској верској конкуренцији, подигли су и усавршили своје школе, и стали слати своје ђаке у Беч и у Рим. У тој сталној утакмици између католика и протестаната, мађарске школе су постале добре и привлачиле су 1 остале немађарске народности.

Срби, из „доњих крајева“, где није било школа, а нарочито виших, у великом броју одлазили су у мађарске школе Горње Угарске. После ниже гимназије у Карловцима или Новом Саду обично се ишло „горе“, на мађарске гимназије и такултете, у Сегедин, Пожун и Пешту, нарочито у лутеранске просветне заводе, где се радије но у католичким примали ђаци шизматичне „грчко-несједињене“ вере. Млади Срби имали су за учитеље оне исте мађарске патриоте који су спремали млади нараштај мађарски за 1848. У целој земљи покрет у духовима био је велики, п упоредо са "националним буђењем кружиле су и демократско

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЉЕВНОСТ 95