Omladina i njena književnost (1848—1871)

|

354 ЈОВАН СКЕРЛИЋ

пдеје, и рукописни преводи из Бернеа и Ламнеа ишли су од руке до руке. !832 године водиле се на Дијети дуге препирке о верској слободи и односима између спахија и народа, о патањима која су јако занимала и Србе. Мађарска књижевност почиње се тада нагло раввијати, и српски ђаци ревносно прате сав тај бујан покрет.

Пешта, није само духовно средиште мађарско но у исто време и српско. У њој има приличан број Срба, имућних трговаца нарочито; оно мало тадашње српске интелигенције тамо живи. У Пешти изилазе политички и књижевни листови српски; у Пешти је највећи број српских ђака. Цео мађарски духовни живот био је пред очима тих Срба. И око 1830 године пмало се штап видети. 18925, Мађари успевају да се отвори њихова Дијета: неколико година касније Срби траже "сазив свога Конгреса. [825 оснива се мађарска Академија; 1826 Срби оснивају такође у Пешти своју Матицу Српеку. Мађари проповедају крсташки рат противу немач-= ког језика, којим је говорило њихово племство и имућно грађанство; Срби се исто тако дижу и против немачког п против мађарског језика. 1836 оснива се мађарско народно позориште; српеки листови пружају прст на Мађаре, и траже да се, по угледу на њих, оснује „србски театар“ у Новом Саду. Мађарски покрет био је жив пример, најбоља школа и најјачи подстрек за буђење националне свести и код Срба.

Али тај непосредни и несумњиви утицај мађарског националног покрета на угарске Србе и боље се види код Михаила Витковића.“ ) Ки

по

ПИ ") Јован Грчић: Миљамло Витковић у српској књижевнос ги. Б, ково Коло, 1902. у НЕ ПИ Мивачло Витковић. Би.