Opštinske novine
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
Спрана 131
Табела број
I.
к х " ^ о
а а <0 ч
кј в 3" <V <Ј
Л X :г о о
о К ЈС- К 3 <и
о 1 г 7 | о>
03 СЗ а" ЧЈ о
о
"о о. \о
Е.о С5
с«
3
О и X 2
Е .2: с«
5
59
6у511
5,61
0,90
11
1,16
6
56
6,82
6,34
0,48
6
1,07
7
14
6,86
7,28
0,42
5
0,94
8
6
8,50
8,33
0,17
2
1,02
9
12
9,67
9,50
0,17
2
1,02
10
18
10,16
10,44
0,11
1
1,01
11
4
10,55
11,41
1,26
16
0,89
12
3
9,87
12,26
2,39
29
0,80
13
1
16,40
13,40
3,-
36
1,22
14
3
15,47
14,67
0,80
10
1,05
15
1
14,-
15,08
1,08
13
0,92
16
6
16,03
16,43
0,40
5
0,97
17
8
16,65
17,56
0,91
11
0,95
№
5
16,96
18,40
1,44
17
0,92
19
1
13,60
19,-
5,40
65
0,71
20
4
16,90
20,39
3,40
41
0,83
1ПО.ШТО Термаеова окала прадвиђа тестове за лида до 18 година закључио, било би еотребно увести посебне тестове за лица <ад 20 « 22 год., како би се адогла етворити могућ1НО|0т за испитивање ових ученика оредњих школа. Од парочптог је интереса посматрати да л« се при иопитивању интелигенције ооказала каква разлика између мушке и жевоке деце. У табели 2. доносимо просечне КИ за мушку и женску децу од 5—10 род . За старију децу то би било бесциљно, пошто је њихо1в број врло мали. Табела II
Ако не узмемо у обзир године 12, 13, 14, 15 и 19 вбог врло малог броја испитане деце (1—3), онда нам табела бр. I показује да КИ иопитане деце углавном с годинама опада, те је највећи код деце од 5 година <1,16) а најмање код младића од 20 год. <0,83). До десет година он је, еем једиог изузетка, већи од 1, док .је код деце од 11 година и више мањи од 1. Било би ипак врло погрешно ако би ее И'8 овога хтело закључити да наша деца до 11 год. надмашују по интелигенцији иормално развијену децу других народа, док оосле 11 год. иза ње изоетају. Ово је иемогуће не само зато што је број испитаних старијих учаника сувише мали да би дао право на ма какво уопштавање, већпре свега, зато, штоеу старији учаници испитани по Термановој а млађи по БјС . екали, те се резултати добивени помоћу две различите скале не могу поредити. Ипак ее и код деце испитане по Б.С. ^окали <до 12 год. закључно) опажа тежња за опадањем КИ. Ако би се ово показало и у будуће, када буде иопитан већи број деце, онда би наша испитивања потврдила не>што што је досад готово овуда конетатованО', да је Б.С. екала за малу децу одвећ лака, те је било потребно увасти теже задатке за млађу децу, иа би се у том правцу морала и код нас кре■тати ревизија Б .С. скале. ,Што ее тиче учаника од 13 год. и више, који ју испитани по Термановој окали, за њих .је, с обзиром на мали број испитаних 'ученика (29), још теже извести какав општи закључак. Пада у очи да скоро ш;и ученици испитани по Термановој скали по својој интелигенцији заостају иза нормално развијене деце (њихов КИ је готово увек мањи од 1), те би се реВ!и31ија окале овде морала кретати у супротном правцу; трабало би увести лакше задатке наго што је случај код Термана. Сем тога,
Године старости 5 година 6 „ 6 8 „ 9 „ 10 „
дечаци КИ број деце 37 30 9 3 7 14
девоЈчице КИ број деце
1,13 1,03 1,06 1,17 1,02 1,02
1,13 1,12 0,88 0,91 0,93 0,99
22 25 5 3 6 4
Као што ее из- горње табеле види, број испитане деце до 10 год. је такође недовољан да би ее о полним разликама могло што поуздано закл^учити. Дечаци и девојчице од 5 и 10 год. показују у главном исти КИ, девојчице од 6 година ;су измакле од дечака, док оу дечаци од 7, 8 и 9 год. мање или више измакли од давојчица. Када ее буде прикупило више материјала, моћи ће се пооматрати разлика између деце разних народности и раса, разлика између варошке и оеоеке деце, брђана и равничара, првенаца и млађе деце и т. д. Због малог броја иепитане деце, за сад је то немогуће, те ћемо ее овде још једино задржати на питању, како су иопитана деца распоређена на разне КИ. Најпре ћемо изнети податке за децу до 12 година (табела III) иснитану 1ПО Б.С. скали, а !после за старију, испитану по Термановој окали. Табела број Ш
број деце
број деце
број деце
број деце
ки број деце
0,31
1
0,83
2
0,98
4
1,13
2
1,26 1
0,44
1
0,85
1
0,99
7
1,14
4
1,27 6
0,61
1
0,86
4
1,—
1
1,15
2
1,28 4
0,62
1
0,87
1
1,02
6
1,16
2
1,31 1
0,63
1
0,88
1
1,03
3
1,17
8
1,33 3
0,66
1
0,89
4
1,04
2
1,18
5
1,34 1
0,71
0,90
3
1,05
4
1,19
2
1,37 1
0,74
1
0,92
1
1,06
7
1,20
7
1,65 1
0,76
1
0,93
1
1,07
4
1,21
3
0,77
1
0,94
2
1,08
8
1,22
5
0,80
0,95
4
1,09
4
1,23
1
0,81
1
0,96
3
1,11
5
1,24
4
0,82
1
0,97
3
1,12
4
1,25
3
На основу ових података лако је графички представити како су иапитана деца раепоређана на разне КИ (табела број 4).