Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Страна 133

II. Заједничко испитивање 1. Начин испитивања Заједничко испитивање је у глаино-м израз нужде и врши се тре овега онда кад за што мраће време треба иогаитати што већи број лица. Мана му је што испитивач доиоси овој суд о л.ицима која тако рећи »ије :ни вицео, ал« оно има и добрих страна. Поред уштеде у времену, њиме се спречава да испигана лица дођу у додир са неиспитаним лицима, те их упознају са тестовима и њиховим решењима. Код овог начина иопитивања једна од најважнијих ствари је избор подесних тестова. Ми смо се служили у главном т. з. „норгумберландским тестовима", шомоћу којих је у Енглеоко»ј Г. X. Томсон вршио избор стиП0нди'ста за средње школе. Они су доста дооро нрилагођени за децу од 10—14 година, а начин решавања је код јако упрошћен. Од ученика се не тражи да шппе, он треба у штампанојм ф-ормулару, који добије оваки ученик, -само да прецрта, подвуче или допише иавесну реч или цифру. Ми смо 'за рад изабрали -пет теетова, од којих сваки садржи по неколико сродних задатака. Овде ћемо их укратко описати, 1. Аналогија ( 12 задатака). — Ученик треба правилно да схвати однос између два појма, па онда да одреди кој и од датих појмова стоје у сличном односу. То се »рши на тај начин што између носледње три речи треба подвући ону која се према трећој односи као прва према другој. Пример: рам : слика — море : прозор, о-стрво, фотографија. 2. Неконгруенција {4 задатка). — У низу од нвколико речи ученик треба да прецрта реч која се не слаже са осталим речима из иотог низа. Пример: пушка, плуг, мач, п-иштољ, когаље. 3. Допуњавање |(10 задатака). — Ученик треба правилно да схвати одное који постоји између бројева једнога низа, па да на крају напише број који ће најбоље тај низ допунити. Пример: 9-8 7 6 7 8. 4. Родослов (4 задатка). — На основу Родо-слова, који оваки ученик добије наштампан, треба одредити у каквовм сродству етоје лица, поменута у том родо-сло-ву. 5. Средња реч (5 задатака). — У низу неКОЛ1ИКО речи дете т-реба да подвуче -ону реч, која би требала да дође у -средину, кад би се речи правилно уредиле. Пример: м-инут, секунд, тодина, сат, недеља. Оеих пет тестова чине низ А, а одликују се т.име, што њих-о-в-о решење зав-иси у главном од тога, да ли је ученик пра-вилно -схватио изве-оне мисаоне односе. Да биом-о код

ученика |»опитали опособност за схватање -и разумевање, ко1нкретних -ситуација, ближих животу, ми смо, поред низа А. увели низ -Б, који се састоји из четири теста. 6. Воденични точак. — Пред ученико-м се налази елика воденичног точка, који се д-оњим дел-ом налази у 1води која тече на леву -ст-рану. Одозто пада на точак млаз воде, -ко-ји тера точак да се окреће у оупротном правцу -од оно-га у -коме га гон-и речна струја. Ученик тре-ба да каже, шта ће бити с точком. 7. Правац кретања. — На елици је -нацрта-н мотор, чије -се -окретање -преноои -на де1 В ет точкова. Ученик код -оваког точка треба етрелицом да покаже у ком се правцу дотични точак окреће. 8. Брзина окретања. — На слици један т-очак покреће -на разне начине три друга точка: ученик треба да каже који се точак окреће најбрже, а ко-ји најсп-орије. 9. Продаја. —- Ученик тре-ба да каже, шта ће одговорити купцу, к-оји му тра-жи „Зета" ци-га-рете, ако их нема у радњи. Б-ило је дакле овега 9 тестова (52 задатка) од к-ојих су се -пет односили више -на анстрактне, а 4 више на конкретне ситуаци-је. За с-ва-ки тест ученик је д-обио лист, на коме су штампани -задатци и питања, на к-оја је требало дати 'од-говор. Само код те-стова 6 и 9 ученик је м-орао решење речима формулисати и налисати, иначе -се оно састојало у подвлачењу и -прецртавању -извеоних речи и допиеивању ц-ифара. На -овај начин је етворена могућноет, да -и они ученици, -који се тешко пи-оме-но изражавају, реше задатак, ако су у стању п-ра1В1ИЛНО да схвате -одно-се, који су у задатку изложени. И-соитива-ње једног разреда п-ом-оћу ове серије тестова трајало је око три часа. И-спитана су у основној школи на Смедеревском Ђерму три одељ-ења четвртог разреда. Пошто се, због краја школоке г-одине, није м-огло радити у св-има одељењима п-омо-ћу -ових 9 тесто-ва, т-о ћемо овде изнети -резултате -само за теставе 1, 2, 4, 5, 7 и 8. Број исп-ита-них уче-ника у -ова три одељења 'био је -ова-ј: IV разред 1 одељење 34 дечака — девојчица -овега: 34. IV разред М -одељење 12 дечака, 19 девојчица свега: 31. IV разред III одељење 14 дечака, 26 девојчица свега: 40. Свега 60 дечака, 45 девојчица укупно 105. 2. Резултати испитивања Ученици су оцењивани на тај начин што је код оваког теста за најбоље -решење давата оцена 100, а за најг-о-ре оцена 0. Пошт-о .су овде узеш у -обзир свега 6 тесто-ва, то је највећа могућа -оцена изноеила 600, која би била -постигнута -онда, »кад >би ученик за -сваки