Opštinske novine

1!

Драг. О. Новаковић, шеф таксево-привредног одсека. Таксе општине београдске — Таксено-Привредни Одсек Општине Града Београда. — Његова надлежност, организација и садањи рад. —

Таксено-привредни одсек је нослератна установа, која је дошла као прешна потреба приликом административно-финансијског преустројства београдске 10'пштине по ослобођењу 1918. тодине, а који је одсек био у саставу финаесијске управе општинше. Пре него што би прешао .на карактер са(ме ове установе, потребно је да се изложе све таксе, које општина наплаћује у корист своје касе у готовом новцу као и њихову поделу, и.з којих такса београдска општина црпе овоје приходе, а које се таксе могу с правом назвати један од веома јаких финанспјских врела. Те таксе, које је општина наплаћивала још пре балканских ратова, труског и бугарског, .1912. и 1913. године као и пре светског рата 1914. и после свршетка истог, а ио реокупацији и ослобођењу Београда, наплаћиване су по таксеној тарифи вакона о таксама од 30. марта 1911. .године са његовим доцнијим изменама и допунама,а ; које се таксе сада наплаћују уз извеоне измбне и допуне, © којима ће бити доцније реч. Све таксе, које београдска општина наплаћује и које служе као једна од главних основа прихода, побројане су и то почев са тарифним бројем, ТБр. 333. па закључно са тарифним бројем ТБр. 412. таксене тарифе поменутог закона о таксама. |Напред означени тарифни бројеви обухватају осамдесет разних такса а које су подељене у седам врста и то: 1. — Таксе опште 2. — Таксе по грађапским споровима 3. — Таксе по кривичним делима 4. — Таксе извршне 5. — Таксе санитетоке 6. —■ Таксе грађевиноке и 7. — Таксе остале. Да прегледамо сад летимично поједине таксе по евима врстама.

1. — Таксе опште Опште таксе имају иајвећим делом администр ативни кар актер. Оне се обич1Н!0 наплаћују за разне представке — М10лбе у ма ком виду, било писмене или усмене — протоколарне даље, за формална писмена решења и то сам-о у случајевима, ако странке то захтевају. За обичне, кратке административне одлуке, које немају карактер формалних решења, а које >се ипак саопштавају странкама, за њих се такса не наплаћује, пошто су већ платили таксу за представку, по којој је т-а кратка административ'на одлука донесена, те би било 1 неправично оптеретити поново таксом. Од овога се може одступити само у случају, ако се странка у писменој или протоколарјној представци изјасни, да јој се, ако не би добила задовољење од суда по своме захтеву, изда и формално, писмено решење. Ово се обично тражи, да би -се употребило пр1авво средство пр-отиву решења -суда у одређеном року, на вишу влает, како то иначе предвиђа чл. 66. Закона о таксама који ^се односи на јво^ђење таксених и других административних спорова. Сем ових такса за решења и молбе, општих такса има још и за издавање уверења, потЕрду истих, потврду уговора, облигација, признаница, за писмене молбе за расматрање свршених акта, рачунских књига, преписивање службених акта и њихову оверу, потврду уговора о усиновљењу, образовање избраног суда, вештачење пре спора, за упутни акт полицији за пасоше или објаву, за овлашћење и отказ овлашћења пред судом, за издавање тапија, за обзнану добошем, за тражење изузећа судије, за чување кључева, за пријем у чланство општине из друге општине и по- пријему у поданство, за исписивање из чланства општине, за извештај из статистичких података, за опојмену ради доплате мање