Opštinske novine

Стр. 286

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

дало подугачко и широко говорити. Сложеност његова показује и сву деликатност положаја нашег учитеља, чија је улога завиднија но ма која друга у савременом друштву. Последња изложба дечијих радова у Београду открила иам је тај још увек непознати свет деце у правој светлости конструктивног стварања- Природа детета сва је изражена у раду и вечној несаломљивој тежњи да се увек ради и нешто даје од себе. Ко децу спречава да раде тај угушује најелементарнију снагу у њима. Школа у природи и радна школа најбоља је школа. Она пружа ван сумње, и најбоље услове за правилно васпитање деце. Треба стварати такав тип школе,

тово свиреп начин и по цену негације свих, најосновнијих особина ових малишана. Тако су поникли и наши стереотипни, стари буквари са методом учења и сликања мале деце, шта више и у пуној супротности са свима оним представама о свету и животу које се врзмају у главама ових златних малишана- Из тога ћете видети одмах и сву тежину правилне обраде једног буквара који се још увек сматра као привилегија појединаца који су далеко, далеко од тога да схвате природу детета у њеном великом значају. Ако би смо се за један тренутак бацили у прошлост када смо и сами били ђаци и покушали да оживимо оне бледе успомене свога ђа-

Са осбећења Чукаричће осно&не шћоле: г. г. генерал Радиђоје&ић, Др. М. Стојадино&ић, проф. Бранћођић, Нићола Крстић

где ће деца бити што ближе природи и имати могућности да своју стваралачку машту развију путем рада. Изложени радови са последње изложбе пружају безброј примера за студију душе наших малишана, њихове маште и способности. Узмите ма који било предмет па ћете видети да деца на свет глеДају другим очима од наших- 'Гако на пр. воз у покрету детету се приказује сасвим другачије и оно не пропушта прилику а да га не нацрта на сво.ј начин. Оно што њему пада у очи то .је брзина кретања уз пријатан шум и лепа слика локомотиве и вагона. Дете се губи у рефлексијама које су њему својствене, а оне су све друго само не оне које ми преживљујемо под утисцима свих других ствари и појава. Тако н. пр. и живот у кући, лов, природа, животиње, — све је то друго у дечијој машти за разлику од наших представа које тежимо да натурамо деци на један го-

ковања одмах би нам пала у очи и сва настрањеност метода васпитања за коју рекох да је добијала спољне, негативно обележје у буквару и свима осталим методама васпитања и рада у школи. Сада је, хвала Богу, иаступио један иозитиван преокрет ствари који наговештава и боље резултате на овој страни. Наше учитељство са њему својственим старањем и љубављу чини максимум напора да нашој деци пружи што болзе васпитање у наслону на начела нове педагогије која је, као што рекох, враћање света деце у ширину, у свет природе где се једино могу наћи сви здрави елементи рада и напретка. Важно је, веома важно, да је и просветна политика наше земље у новије време пошла новим путевима уз стално и систематско старање да основну школу дигне на највиши степен. Наше новије законодавство пружа