Opštinske novine
5
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
ирестонице са илодним сремским залеђем, и овај нови уређај Београда, његово проширење на Земун и Панчево бранили тезу, да аеродром треба да буде испод оне косе, ту Крај велике реке, јер ће временом бити достојнији Београду, но да је на Бањици. Ма колико се то пре 1927 године чинило неизрссно ево се га предвиђања остварују. Мосг Краља Александра блиска је стварност и из центра Београла, кроз две године најдаље, путници за аеродром и ваздушне међународне пруге, полазиће аутомобилима од хотел „Српског Краља,, и за 15 минута вожње биће на терену, пред зградом царинарнице, полиције, поште и канцеларија ваздушних компанија, односно пред својим авионом. Тиме, наравно, аеродром у Београду биће много ближи него Кбели Прагу, него Бурже ГТаоизу. До главног париског аеродрома треба читав сат аутомобилске вожње. Аеро-Клуб наше Краљевине, као и војне власти, нашли су доиста идеално решење, 1928 године, кад су примакли престоници главни аеродром, оставивши Панчево а напустили пројекат аеродрома, даље од Бањице. Ово тепсијасто земљиште бежанијско, с потребним километром равнице у пречнику, потпуно је довол>но и зп аеродром будућности, када ће још нове јединице или ваздушне компаније тражити парче места. Јер места ће бити. За данас оно ванредно одговара своме цил.у. Војни аеродром има своју територију, стриктно одвојену од територије цивилних ваздухопловних компанија, где су склоњени њихови резервни авиони. Шест авиона цивилних друштава ту ћуте и чекају. Њихови мотори се одмарају после брзих летова. Механичари их обилазе с нежношћу, у томе кавезу, мазе и испитују те своје велике, беле, металне птице. Због те необичне обазривости може се и разумети, откуда на свима нашим линијама тако апсолутни процент сигурности. Статистички, наша цивилна путничка аеро друштва су извела све своје летове повољније и од освештаних железничких возова. Не само шго није било случаја несреће, него није било ни омањег дефекта, па чак се ригурозно водило рачуна о тачности реда вожње. Ваљало је полазити и стизати без закашњења. О тој исправности, у име друштва Аеро-пут води непрекидно надзор шеф цивилног аеродрома г. Мата Хођера. У име Сидне г. Карто. У име државе, води рачуна о свима манипулацијама на аеродрому, г. Мића Михаиловић. Тако се одржава потпуни ред. Саобраћај се нормализује не може боље бити. Аер.одром престонице Југославије уписује се у итинерере великих ваздушних такмичара и неће бити дана овога лета да се неће кроз светску штампу прочитати какав
телеграм о одласцима и доласцима сензационалних путника, чије летове цео свет прати грозничавим оком, као на пример једне мис прошлог лета. Доиста се у смиреном Београду и не слути о томе великоме шуму крила над бежанијском равни. Само један дан проведен на тој осунчаној пољани, где ветар шиба с Карпата осетније но у затвореним улицама града, где се живи са заносом, само тај један дан проведен од јутра до мрака, дао би пуну слику интензитета авионског саобраћаја. С упереним погледом у висине, цео дан опстојавши у сенци моћних крила, и дошао би сваки брзо до закључка, да је авијација данас освојила публику и да је земунско
Са београдсћог аеродрома
ваздушно пристаниште на путу да буде прометна станица великог стила. Нећемо узимати у обзир наше драге војне пилоте, који на својим машинама за лов, узлећу од ране зоре, у групама и појединачно, и врше своју службу херојску до вратоломности. Они овде не спадају у обзир. Осврнућемо се више на путничке авионе, који редовно полазе зором из Париза и у 8 часова из Беча, пошто је путник попио белу кафу са бечким шлагом и добрим пецивом, на бечком аеродрому. Очекиваћемо авион из Загреба, из Букурешта, из Солуна, који долази преко Скопља и Ниша. То је непрекидано одлажење и долажење. Ево њиховог свакодневног реда вожње, какав се намеће и за наступајућу сезону лета: На аеродром стижу: Авион „Сидне" из Софије у 8.55 час. „Сидне" из Букурешта у 8.55 „ ,, „Империјал Релвејс" из Индије у 12.45 „ „Луфтханза" из Пеште у 11.20 „ „Аеропут" из Солуна у 11.50 „ „ „Аеропут" из Беча и Загреба у 14.00 „ „ „Сидне" из Пеште, долазећи из Париза у 16.15 час.