Opštinske novine
Стр. 466
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
добити. Због тога је Министарство финансија тај приход и избрисало. Али, како је овом операцијом покварена буџетска равнотежа, министарство је било дужно да за суму коју је избрисало из буџета прихода, смањи и буџет расхода, но оно се није упуштало у то, који се расходи имају брисати, већ је у своме решењу, којим је одобрен буџет, ставило у дужност Суду општинском, да он, по своме сопственом нахођењу, редуцира одговарајућу суму и на страни расхода. Како нама није познато која ће врста расхода претрпети редукцију, ми ћемо у свом излагању оперисати и са том сумом од 3,000.000,— дин. и у приходима и у расходима, што у многоме неће мењати ствар, али је било потребно, да се читаоцима на то скрене пажња. Приходи фискалног карактера, где долазе прирези, трошарине и таксе износе суму од Дин. 103,710.000,— или 26,7% укупних прихода. Али и ова сума у суштини не преставља фискалне приходе у ужем смислу, јер се у њој налази и сума од Дин. 25,006.000, — која истина има карактер такса, али то нису таксе фискалне, већ су у ствари еквиваленат за учињене услуге грађанству од стране општине, као на пример, такса од дезинфекције, лекарске услуге, стерилизовано млеко, хемијске и бактереолошке анализе, гробљанска такса, па онда разне административне таксе и т.д. и т.д. У прошлој 1930. години овај фискални приход износио је Дин. 144,273.100,— или 38,7% укупних прихода, дакле за читавих 40 милиона више, него што је предвиђен у овој години. Ова разлика долази као последица реформе о делимичном укидању трошарине, и као једна врло лепа и похвална појава у исто време. Приходи од имања : земљишта, зграда и т. д. износе 15,144.721,— или 3,9%, док су у прошлој години износили 19,379.050,— динара или 5,2% укупних прихода. Потраживања из ранијих година чине суму од 46,554.161,— дин. или 12,0%, док је у буџету за прошлу годину ова партија износила 42,501.008,— или 11,5%. Од ове укупне суме пада на потраживања фискалног карактера дин. 25,525.470,— на таксе које би имале смисао еквиваленције за услуге динара 2,149.928,— од имања 900.000,— динара и накнаде за израђене тротоаре 15,000.000,—. Разни ситни приходи чине по буџету суму од 8,481.000,— динара или 2,2% а потраживања по текућим рачунима код Народне банке и Општинске штедионице износе Дин. 18,000.000—. Укупни, дакле, градски приходи, где спадају фискални, таксе као еквиваленат за услуге, разна потраживања из ранијих година и текући рачуни код поменутих новчаних завода износе 191,889.882,— или 49,4% укупних прихода, према суми од 231,359.753,—-
или 62,1 % колико су износили прошле год. Ако детаљније анализирамо фискалне приходе, имаћемо овакву слику: трошарина, која је до сада заузимала прво место по висини прихода које је давала, по буџету за ову годину даће свега 27,000.000,—- динара, и то, 14.000.000,— динара од алкохола; динара 6,000.000,—■ од луксузних предмета и динара 7,000.000,—• од бановинске трошарине. По буџету, пак за прошлу годину предвиђено је на име трошарине 69,000.000,— динара. Таксе, где улазе текуће и за раније године, како фискалног, тако и карактера еквиваленција за учињене услуге, износе 45,000.000 динара, док је у прошлој години на име истих предвиђено 42,219.100.—. На име приреза, како за текућу тако и за раније године предвиђено је 43,500.000,— динара. Пада одмах у очи разлика, која се показује у овим приходима из прошле и ове године. Док је приход од трошарине у буџету за 1931. годину веома опао, дотле је приход од приреза дао знатно већу цифру, а то је, као што смо и напред споменули, због реформе, коју је општина ове године извела, укидајући трошарину и задржавајући је само на алкохолу и предметима луксузне природе, а заводећи у место ове прирез од 10%. Несумњиво, да нови прирез од 10% не би био ни близу довољан, да покрије мањак, који је настао реформом трошарине, јер његов ефекат износи свега 8,000.000,— али је Суд општине овај минус у буџету покрио на тај начин, што је, поред снажне уштеде на једној страни, на другој повећао своја потраживања по текућим рачунима код Народне банке и Општинске штедионице у овој години за 6,000.000— динара према буџету за прошлу годину. Затим је у буџет унет као нов, приход од накнаде за израду тротоара у суми од 15,000.000— динара. Онда су знатно повећани приходи од кланичних такса, а једним делом и од такса осталих привредних општинских предузећа, што се објашњава окончањем радова на кланици и проширењем трамвајске, електричне, водоводне и канализационе мреже. Од уштеда, укидањем огромног трошаринског апарата, добијена је такође знатна сума. Напослетку, Општински суд полаже много и нарочито на прикупљање прихода из ранијих година, и он је предузео мере, да се сума предвиђена на име ових прихода и оствари. Код привредних предузећа укупни приходи износе 195,935.000,— или 50,6% а пад њима се подразумевају трамваји, осветљење и водовод. У прошлој години укупни приходи ових предузећа износили су 140,909.000динара или 37,9%. Дакле, и овде се предвиђа један велики и похвалан напредак у оздрављању финансија Београдске општине. У овој години они су распоре-