Opštinske novine

9

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 77

мање, управо само местимице драмскога стила, музичко-декламаторски. Готовац је мелодичар, који се у лирским сценама између Моране и Бојана уме да распева јужњачким темпераментом, ма да су му те сцене мање оригиналне и националне. ГТоред свих ових врлина Готовчева „Морана - ' није стилски потпуно уједначено дело. Та стилска неуједначеност мање се осећа због места, која су — тако рећи — индивидуалног стила то јест, издвајају од националног стила, мање због местимичне мешавине оперског и музичко драмског стила, више због неуравнотеженог хармонског стила, којим се аутор служи, а који се креће у границама од најпримитивнијих хармонизација народних мелодија па до хармонских комбинација које налазимо код Пучинија, Р. Штрауса и других. С друге пак тачке гледишта, посматрана као национално музичко дело, у „Морани" преовлађују национални музички елементи, међу којима се јасно истичу и народни мотиви из северне Далмације, који су необично прости и гтримитивни. Та превага националних музичких елемената чини, да дело дише нашим националним стилом, да га осећамо нашим, и да је по обради народних игара кола — сродан стилу Крешимира Барановића у његовом „Лицитарском срцу". Као такво оно претставља знатну добит у нашо.ј оперској литератури. * Приказ „Моране" на нашој сцени био је пристојан. Музички део опере је спремио и водио Матачић, који је у пуној мери осетио Готовчеву музику, дао јој прави израз и полета. Режирао је са успехом Рудолф Ертл,

члан Београдске опере. Декоре је поетски израдио позоришни сликар Беложански. Костимска опрема — делимично прављена нова — била је у стилу. Балет — кола — је увежбала шеф балета Н. Кирсанова, ну овом приликом није био јасно стилизован и није постигао очекивани успех. Насловну улогу „Морану" је певала млада чланица опере Бланка Кезер, својим лепим сопраном и успела је својом фигуром и младошћу да створи тип наивке, понесене младалачким љубавним жаром. ГБеног драгана „Бојана" певао је као гост Марио Шименц, члан Загребачке опере, уносећи познате квалитете свога великог гласа у широке мелодијске линије своје партије. Гајдаша „Гојена" певао је М. Пихлер, који се у тој улози одлично снашао и певачки и глумачки. Она му у свему одговара. Оца „Његована" је убедљиво и достојанствено приказао М. Јовановић. Интриганткињу „говедарку" приказала је музикално и глумачки необично убедљиво Е. Пинтеровићка. У епизодној улози матере „Гораве" била је Бугариновићка на свом месту. Успеху делу допринели су и сви носиоци епизодних улога: Дубска, Врхунац, Манојловић, Хитрина, Петровић, Милутиновић, Јанковић и Митровић. Хорови добро увежбани, звучни и прецизни у ритму. Оркестар на своме месту. „Морана" је на премијери примљена са одушевљењем. Присутни аутор, композитор „Моране" .Јаков Готовац био је небројено пута изазван и бурно поздрављен од одушевљених слушалаца.