Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 765

чине. Најзад, дивна зграда Чехословачког посланства (сл. 16) остаће задуго ремек дело своје врсте. Њен мајстор је потпуно успео у ономе што је хтео: постићи један строги уравнотежени ритам на фронталној фасади, изграђеној у најједноставнијим, најорганскијим, најлогичнијим, чистим, конструктивним "облицима, у лепој грађи и савршеној обради. Најзад, да кажемо коју реч и о последњем нитању: шта би се могло учинити да се савремена архитектонска делатност у престоници што више унапреди и да постане шго боља?

сека на Техничком факултету и у Средњој техничкој школи установити такав отсек и у Уметничкој академији, пошто би се садашња Уметничка школа из основа реорганизовала. На треће би место долазили архитектонски стечајеви за све поруџбине јавнога рада, наравно мислимо на стечајеве који би се одржали на висини свога високога задатка. Затим, требало би донети уредбе о пословању по Архитектонским одељењима разних Министарстава. У овима, наиме, неби требало да постоје бирои за пројектовање, јер је свеколико искуство код нас и на страни показало

Давати послове најбољим архитектима. Тиме омогућити им да створе велике архитектонске радионице, да запосле даровите и младе архитекте, који би ту радили и усавршавали се под упутством мајсторовим. То би било главко средство. Друго средство би било организовати архитектонске школе у великом обиму и снабдеги их свима потребним средствима. Поред Архитектонског от-

да уметничко стварање, да уметнички развитак и администрација никако немогу напредовати у заједиици. Али изнад свега за правилан уметнички развитак потребна је слобода уметничког схватања. Тек када се један архитекта уздигне на висину слободног, самосталног схватања, долази у питање уметничка дисциплина дела и уметничка дисциплина у опште, што води стилу.

1 >е Гагс1\11ес1иге асЈиеОе <Је Веодгас! Раг М. Вгапко РороуЦсћ, агИЛес 1е, ргоГеззепг а ПЈпЈуегдИе с!е Вео^гас!

Аргез 1а §-иегге Гагсћиес1иге а Вео§тас1 а рго^геззе §гапс!ешеп1: с1апз 1е зепз 1е р1из 1аг^е <ји то1. Ауап! 1а §'иегге Вео^гас! п'ауа11 с1ез соп(1Шопз 1И есопонп^иез П1 роНИ^иез, т зосЈа1ез роиг ипе асИуИе агсћкесктј^ие. Се п'ез1: ^и' аргез 1а ^иегге цие зе газзетђ1еп(: 1ез сопсЈШопз Гауогађ1еб роиг ип 1гауаН зиг 1е сћатр агсћИескнп^ие. Роиг 1ез с^иеЦиез апп^ез с1'аргез ^иегге сЈез тЛИегз сЗез та1бопз боп! ђаИез а Вео^гас!. Оеб потђгеих агс1н{ес(:еб паИопаих е(: е(:гап§егб ргојес(:еп( е(: ђаИззеп! ауес аррНсаИоп. Оапз ГагсћКесШге с1ез ђаИзеб рпуеез е! риђћ^иез оп аррегдоК сЗе р1из еп р1из ПпПиепсе сЗе ГагсћИесШге тос!егпе с1е ГЕигоре сеп(га1е е(: погсН^ие. 1Јебрп1; сЗе сопб(:гис1:1оп тоЉгпе, зиг 1е сћатр с1е ГагсћИесШге, з'еб(: геуе1е аиб31 с1апз по1ге сарИ:а1е, е! цш у а рпз 1а р1асе <3'ип

ђеб01п, поиз а аррог1е ип пођ1е е1ап е(: геуеШе с1ез зеп(јтеп(:б с!е гепа1ббапсе. б'еб(: а1Пб1 ^и'П а, еп гаГгаЈсћЈббап!: Гебргћ: с1и поиуеи 1етрб, аррог1е ипе поиуеПе У1е, с1ез гепоиуеаих аиззј сЈапб Гагсћћ:ес1:иге, бе ђабе биг сЈез гетјпјзсепсез с1ез ујеих з1у1ез. <2ие роиггаћ: оп Сајге роиг ^ие ГасНуИе агсћј(:ес(:ошцие сЗе 1а сарН:а1е с1еу1еппе 1а теШеиг розз1ђ1е? Боппег 1ез (гауаих зеи1етеп1 аих теШегз агсћћ:ес1:ез; ог^ашзег <јез есо1ез агсћкесилп^иез зиг ипе §гапс1е есћеПе; Гогтег ипе зесНоп агсћ11ес1от^ие сЈапз ГАсасЈетЈе агћз^ие; риђНег с1ез сопсоигз агсћН:ес(:оп1^иез роиг (оиз 1ез ђаИтеп(:з риђНсз; агге(:ег с1ез ге§1етеп(:б роиг 1е 1 ? опс1шппетеп!: <јез зесНопз агсћћ:ес(:ош^иез с1апз 1оиз 1ез т1шб(:егез. МаЈз, аи сЗеззиз с1е 1ои(:, роиг ипе еуоШИоп ге§ићеге агИз^ие, Н ез(: песебба1ге цие 1еб сопсерИопз аг^зИциез зо1еп1: Нђгеб.

Сл. 15. Ратнички дом

Сл. 16. Палата Чехословачког посланства