Opštinske novine

Стр. 16

ОПШТИНСКЕНОВИНЕ

Грађевински одбор и општину ради предузимања мера потребних за испуњење законских прописа о грађевинском надзору, безбедности за време грађења и употреби грађевина (§92 — § 102 Грађ. закона); 9) да врши у опште све оне послове које му стави у дужност општина или Грађевински одбор а који се односе на уређење и подизање Београда; 10) да по својој иницијативи чини предлоге Грађевинском одбору и општини односно уређења насеља и подизања грађевина. Даље је у Општим упутствима дат начин рада у Грађевинском одбору и надлежност рада нарочитог отсека или одељења које ће вршити непосредан и припремни рад по Грађевинском закону и Правилнику, који ће вршити све послове по предметима грађења, одржавања и преправки грађевина, надзора над истим, као и у опште, које ће непосредно руковати радом на примени Грађевинског закона. У погледу надлежности рада овог отсека или одељења одређено је да оно има радити по упутствима и интенцијама Грађевинског одбора. Дужност овог одељења или отсека треба да буде у главном следећа: 1) да прима и прегледа све молбе и пријаве за сва грађења која су обухваћена Грађевинским законом и правилником, да ли одговарају одредбама Закона и правилника и да одреди таксу која се има положити општини по Правилнику израђеном по § 103 Грађевинског закона; 2) да записнички саслуша лица која се пријаве или су неписмена; 3) да све примедбе на поднету молбу и пројекте — планове — као и упутства која су потребна ради евентуалне допуне или промене пројекта, има ставити одмах по пријему или у најкраћем могућем Р°ку; 4) да прегледа све поднете пројекте и спреми потребне реферате за Грађевински одбор и да у споразуму са деловођом — секретаром — Грађевинског одбора, спреми предлог за издавање грађевинске дозволе или за стављање примедаба и не одобравање грађења; 5) да припреми податке за рад комисије за уви ђај — јавне расправе — по § 89 Грађевинског закона и да по потреби и овлашћењу Грађевинског одбора врши комисијске увиђаје — расправе — на лицу места и саставља потребан записник; 6) да даје савете и упутства приватним странкама и установама које желе подизати грађевине у погледу извођења по регулационом плану и Уредби, по добијеним инструкцијама од Грађевинског одбора у погледу подизања појединих зграда, улица или делова града. По нотреби, ово одељељс може по предлогу и интенцијама Грађевинског одбора израђивати и идејне скице за распоред одељења појединих зграда и за архитектонску обраду зграде обзиром на одредбе § 22 Грађевинског закона; 7) да врши све послове за које добије овлашћење Грађевинског одбора и општине у погледу примене Грађевинског закона и Правилника ит.д. Овим су у главном дате одредбе како ће се извршити организација рада Грађевинског одбора и потребних извршних органа који у

ствари има да спроводе и примењују Грађевински закон и према којима се имају у Грађевинском правилнику унети потребне одредбе које ће.да важе за Београд. * * * Као што се из ових прописа види Грађевинским законом дата је нарочита важност постављању Грађевинског одбора у свакој општини, који ће бити у главном саветодавни орган али кога општина мора да саслуша по свима техничким и грађевинским питањима која се односе на грађевинско подизање и техничко уређење града. Према овоме, Грађевински одбор није никакав извршни орган Општине и он у ствари нема никакву извршну власт, сем у толико, уколико је она потребна за његово правилно функционисање и то опет преко општинских придодатих му органа. Законом није поменуто питање одређивања претседника Грађевинског одбора, већ је то остављено Општини да она сама реши на начин који ће бити најповољнији за општину. Како се сва мишљења Грађевинског одбора достављају Општини да их она даље спроведе, то да не би било каквих размимоилажења и несугласица између Општине и Грађевинског одбора, може сам претседник Општине или његов потпретседник или технички претставник бити у исто време и претседник Грађевинског одбора али Општина може и неко друго лице које је способно да води послове Грађевинског одбора и у које Општина има поверења, да постави за претседника Грађевинског одбора. Општим упутствима за израду Грађевинског правилника нарочито је детаљно изложен начин рада Грађевинског одбора и отсека који има да припреми и спроведе сав административни рад овог одбора, да би се ово важно питање једном уредило и да би се од Грађевинског одбора имала она корист која се Грађевинским законом од њега с правом тражи. Ово је нарочито потребно за Београд, где се рад Грађевинског одбора ограничавао искључиво на преглед поднетих пројеката за подизање нових и преправку постојећих грађевина и то само лриватних, без обзира на општу регулацију и изграђивање Београда и без обзира на остала грађења која су вршена од Општине и државе. За правилан и успешан рад Грађевинског одбора потребно је да се избор чланова изврши што више у духу напред изнетих прописа и да се за чланове бирају у већини стручна лица за овај посао, нарочито сада, када се имају радити: регулациони план, Уредба о његовом извођењу и Грађевински правилник, а који су послови од највеће важности по изграђивање и уређење Београда и од којих зависи у главном будући правилан рад на овоме пољу напретка Београда.