Opštinske novine

Стр. 82

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Да би се овако згодна линија могла експлоатисати, треба да се набави само потребан број трамваја. И ако је грађевинска сезона ове године доцкан почела, ипак се успело да се сасвим доврши и доњи и горњи строј пруге бр. 12 Кнежев Споменик—Сењак—Дедиње. Почетком септембра пуштена је иста у саобраћај и ма да су на истој, дугачкој 4,5 км., у саобраћају свега 4 кола (моторна без приколица), ипак је она већ за ово кратко време показала одличне резултате, како у погледу саобраћаја, тако и у финансијском погледу. Дедиње, предграђе Београда, које се —• нарочито за последње 2—3 године —- нагло диже и насељава, и које је иначе везано са центром врло добрим путевима., настањено је махом сиромашнијим становницима, већим делом чиновништвом, коме је трамвајски саобраћај дневна потреба, те се потреба и важност ове пруге не може довољно нагласити, а са убацивањем у саобраћај још 6 ком. најпотребнијих кола може се истој прорећи најлепша будућност. Осим тога ове године се форсирано изграђује и у најскоријем времену ће бити готова и пуштена у саобраћај локална пруга Господарска Механа—Чукарица. Пуштањем у саобраћај ове пруге добиће Чукарица, опет предграђе Београда, додуше не директну везу са центром, али још увек врло добру и јевтину везу, те је .јасно да ни ова пруга по својој важности ни у колико не заостаје за дедињском. И поред овако видних резултата на изградњи трамвајских пруга саобраћај на истима још не задовољава због тога, што нема довољно трамвајских кола. Трошкови експлоатације и одржавања расту, а приходи подбаЦУЈ*У> опада број превежених путника, ма да су уведене нове линеје и остварене идеалне везе центра са периферијом, а то све због тога што ни на једној линији због несташице кола, није саобраћај нормалан и не одговара ни потребама ни техничким могућностима. Број кола у оправци расте на штету броја кола у резерви, ма да је увођењем сталних, периодичних оправака заведен једино добар систем у одржавању кола, као што је то већ наглашено. Овако стање је не само од моменталне штете по цео саобраћај, већ му наноси непредвиђене штете и у будућности, и то што се више оно продужава и отеже са набавком нових кола, ствара се све горе стање и доводи у питање целокупан трамвајски саобраћај. Када ее узме у обзир успостављање трамвајског саобраћаја Београд—Земун и обратно преко новог моста „Краља Александра I", затим отварање локалног трамва.јског саобраћаја: Теразије—Зелени Венац—-Пристаниште, па потребно појачање саобраћаја на свима осталим пругама, онда се јасно види неопходност набавке нових трамвајских кола, што је Дирекција трамваја и осветљења већ толико

пута од Суда Општине града Београда тражила. Из статистичких података у даљем разлагању о нашем трамвајском саобраћају у продужењу овог извештаја, још боље ће се видети оправданост и неопходна потреба за повећањем данашњег трамвајског возног парка. Набавка нових кола је животно питање трамвајског саобраћаја, проблем чије се решење. императивно налаже, а свако његово одлагање наноси неоцењиве штете саобраћају и ништи све оне лепе користи, које би Београдска Општина могла и требала од трамвајског 'саобраћаја да има. А. Постројења Према извршеној процени крајем 1930 год. и према коштању извршених радова у 1931 години, вредност зграда, грађевинских објеката, трамвајских пруга и осталог пружног материјала је следеће: 1. —- Вредност свих зграда и других грађ. објеката Дирекције трамваја и осветљења износи дин. 37,372.620.—. 2. —- Вредност свих трамвајских пруга, пружних објеката (скретница и крстова) и осталог материјала и прибора износи динара 48,467.333.—. У току 1932 године извршено је: а) Грађевина и прађ. објеката у вредности динара 395.621.42; б) Трамвајских пруга ново изграђених и обновљених у вредности динара 850.296.78; в) Вредност шина и скретница употребљ>ених за изградњу и обнову пруга динара 2,325.200.—. За толико се на дан 1 октобра ове године повећава вредност горе наведених објеката. Детаљно разлагање ново израђених грађевинских и пружних објеката прилаже се у продужењу. Б. Извршени радови у 1932 години I. Изградња грађев. објеката а) путем предузимача: 1.) Израда нових надземних трансформаторских зградица за потребе Електро-Техничке Службе: а) на углу Цвијићеве и Љубе Дидића улици дин. 16.378.06; б) на углу Франше Депереа и Гучевеке дин. 27.654.67; в) на углу Грчића Миленка и Јуж. Булевара дин. 16.189.95; г) код Соларе на Сави дин. 17.549.78. 2.) Проширење постојећих надземних трансформаторских зградица: а) на Сењаку дин. 16.414.10;

«