Opštinske novine

Стр. 84

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Коштање свог посла је динара 10.399.42. 9.) Реконструкција трамвајског колосека на Крагујевачком Ђерму у вези са израдом раскршћа у дужини од 185 м 1 . на делимичној бетонској подлози и на подлози туцаника. Свега утрошено динара 12.141.06. 10.) Израда трамвајског колосека од Господарске Механе до Чукарице. Дужина колосека 1.945 м 1 ., на бетонској и макадамској подлози и праговима са туцаником. Пруга је израђена од уштеде из унутарњег зајма и на исту утрошено је свега динара 387.131.93. Свега израђено нових, целих и делова пруга у вредности од динара 850.296.78. III. Шине и скретнице: Вредност нових шина профила 180/180 мм. са шинским материјалом и ново постављеним скретницама истог профила дин. 2,325.200.—. РЕКАПИТУЛАЦИЈА I. Изградња грађевина и грађ. објеката дин. 395.621.42; 11. Изградња нових и обнова старих трамвајских пруга дин. 850.296.78; III. Шине и скретнице дин. 2,325.200.—. Укупно динара 3,571.118.20. В. Саобраћај Поред трамвајског саобраћаја, кој« Дирекција трамваја и осветљења експлоатише искључиво у својој режији, саставни део целокупног саобраћаја је и аутобуски који је делимично експлоатисан у непосредној режији Дирекције, а делимично је дат у концесију приватном предузећу Љубише Перишића. Од далеко веће важности је, међутим, грамвајски саобраћај и по разгранатости своје мреже, и по величини свог возног парка, по приходима које даје Београдској Општини, па и по улози коју код београдског становништва има. Трамвајски саобраћај се врши на 11 трамвајских пруга, чија укупна грађевинска дужина износи данас 62,20 км. а дужина свих линија — трамвајске мреже (НоЈхШи^е) износи 86,00 км. У саобраћају се налази просечно дневно: 81 моторних, 37 прикључних кола т. ј. свега 118 трамв. кола. Лети за време сезоне трка, утакмица и томе слично, овај /се <број повећава према могућности за 10—15%. Поред овог просечног броја кола у редовном саобраћају, налази се у радионицама Дирекције на оправци и у резерви просечно дневно: на оправци: 10 моторних, 7 приколица; резерва: 5 моторних, 26 приколица. Број превезених путника на ових 11 трамвајских линија у Београду и бруто приход од истих изнаси просечно дневно:

ГТросечан број путника дневно: 120.414. * Просечан бруто приход дневно: 163.747 динара. У првих 9 месеци 1^2 године: Превезено свега путника 32,934.663. Укупан бруто приход свега 45,827.457.50 динара. По буџету предвиђено је: 67,810.000.—- динара за целу годину 1932. Ако би се од те суме узео сразмеран број за прве три четврти године и упоредило са оствареним резултатима, видело би се да је подбацио не само број превезених путника, већ и цифре остварених прихода. У упоређењу са бројем превезених путника и сумом наплаћених прихода за то исто време у прошлој 1931 години, опажа се опет мањак, и то у броју путника: 1,824.907 или 5,25%; у приходима: 3,397.229.—• динара или 6,90%. Узроци опадања трамвајског саобраћаја у томе погледу и .поред увођења нових линија од еминентне важности по извесне крајеве Београда, налазе се у првом реду у општој кризи која је захватила све гране привредног живота на целом свету, те мора да има утицаја и на трамвајски саобраћај престонице. У другим градовима у држави стање је још далеко горе. Јер док у Београду опадање прихода према прошлој години, а према досадашњим резултатима, неће ни достићи 10% пошто и иначе сада тек долазе месеци у којима су и прошлих година трамвајски приходи били највећи, —- дотле у Сарајеву, Загребу и Осеку на пр., то опадање иде од 10% па и до свих 25%. У Дубровнику је друштво, које врши трамвајски саобраћај, из истих разлога, било принуђено да га потпуно обустави. Осим тога на опадање трамвајског саобраћаја .у знатној мери утиче, као што је већ напред наведено, оскудица у трамвајским колима, на свима линијама. Како су трамваји главно превозно средство за највећи део нашег престоничког грађанства, јасно је да трамвајском саобраћају треба поклањати увек највећу пажњу, а према данашњем стању: трамвајске мреже и броја трамвајских кола, треба број трамваја безусловно и без одлагања повећати. То доказују на један убедљив начин и следећи статистички подаци београдских трамваја: 1 београд. становник путовао је трамв. за ових 9 мес. 136 пута; 1 београд. становник прешао је трамв. за ових 9 мес. 23.63 км.; 1 београдски становник потрошио је на трамв. за ових 9 мес. 189.80 дин.; 1 београдски становник потрошио је на трамв. дневно 0.69 дињ; 1 трамв. кола прешла су за то време пут који износ-и 0.80 пута око земље;