Opštinske novine
1
Инж. Ст. Ракочевић
О наЈоовиЈем ороЈекху железничког чвора Београда
У београдским дневним листовима објављен је план железничког чвора Београда. Пошто ово ревдење спада у најглавнија техничка питања, која су се појавила после рата у нашој држави, то сматрамо да ће бити од интереса и користи, како за град Београд као важног саобраћајног центра наше државе, тако и за железничке везе појединих области, упућених на своме путу преко Београда, да се изнесе још једно мишљење, којим се, у доброј намери, жели допринети што бољем и правилнијем решењу овог постављеног неоспорно тешког и компликованог задатка. Веза Панчевачког моста с главном београдском путничком станицом У изнетом пројекту чвора особита је пажња поклоњена директној вези Баната са главном постојећом путничком станицом Београд. Ово је једна важна нова железничка линија, којом треба омогућити повољну везу Београда и Баната, као и везу за путнички и теретни саобраћај између Баната и осталих области на југу и западу наше државе, упућеног на свом путу преко Београда. У погледу задовољења железничких потреба, ово је решење правилно извршено, са одвајањем путничког од теретног саобраћаја одмах по прелазу Панчевачког моста. Али се не би могли сложити са овако пројектованом везом са главном путничком (садањом) станицом. За везу Панчевачког моста са главном путничком станицом пројектован је тунел на.дужини од 2330 м. Пре уласка у тунел пројектована је путничка станица „Дунав". Одмах по изласку воза са ст. „Дунав" воз улази у тунел да одмах после изласка из тунела уђе у главну путничку станицу, и обратно. Тунел се налази између двеју станица, те ће возови са још недовољно развијеном брзином с једне и друге стране улазити у тунел. Тунел се с једне стране налази у успону, те ће се за време проласка воза, дим у тунелу при парној вучи развијати и непријатно деловати на путнике. Поред путничких возова, кроз тунел ће се упућивати и теретни возови из Баната у Ранж. станицу „Макиш", кад се ова буде изградила. Овако пројекто-
вана веза Панчева са Београдом кроз један дугачак тунел између двеју станица, неповољно ће утицати на развој путничког саобраћаја на железници. Путници ће се радије возити лађом и аутобусом кад се доцније уведе аутобуска линија, него железницом. Пројектована путничка ст. „Дунав" на цигларском терену у професорској колонији не може у потпуности задовољити саобраћајне потребе 'вароши. Овај мирни крај није очекивао, да ће једног дана добити железничку станицу у својој средини. Овај крај није предодређен за ту нову станицу и не може се лако прилагодити новом стању. Тај крај нема хотела за путнике, удаљен је од центра и нема подесних трамвајских веза са осталим предграђима Београда. Пруга као и станица попречно пресеца читав крај, који је регулисан за грађење, који се по провођењу пруге има изградити, чије попречне везе ће захтевати изградњу пролаза преко пруге и (станице. У изнетом пројекту је наглашено да посто.ји само још једно решење са тунелом у Француској улици дужине од 1580 м. и подизањем целе постојеће станице на спрат, које решење је до крајности скупо. Поред наведеног другог решења, могуће је и решење са тунелом испод Француске улице на дужини око 1100 м. са делимичним подизањем путничке станице на спрат, одвојено за Банатске правце и за локални путнички саобраћај вароши, без ремећења садањег стања. Проширење у садањој станици у колико се може провести, треба оставити за будуће нове железничке линије путничког саобраћаја: Београд—Косово—Црна Гора—Котор; Београд—Пожаревац—Прахово—Букурешт; Београд—Ваљево —Тузла—Б. Лука; и Београд—ВинковциСуња—Бихаћ—Сплит и Шибеник. Овако пројектована станица на спрат може се по потреби направити пролазном за правце Банат — Срем и Банат — Југ и поред тога је у вези са главном путничком станицом за прелаз путника у свима правцима. Ако у садању путничку станицу уведемо два банатска путничка правца и поред тога задржимо целокупан локални путнички саобраћај града Београда у правцу: Земуна, Панчева, Белог Потока и Ресника, онда ћемо