Opštinske novine
Стр. 140
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
сирање и извођење великих општинских радова. У погледу личних издатака могле су се постићи веће уштеде, јер Општина може са знатно мањим брс(јем особља да отправља своје послове. Али то питање, захтева пуно обазривости и време је било сувише кратко да се у томе погледу изврше потребне и корените реформе. Општинска управа неће губити из вида то питање и настојаће да се што правичније и правилније реши. Бољом контролом прихода од трошарине, ови ће бити знатно (увећани) и у знаку веће правичности, а с друге стране дозволиће да се мерина и пијачарина реформишу и сведу на праву меру. Овако поднети предлог буџета даће могућности општинској управи да оствари своје намере у погледу реорганизације санитета, саобраћаја и привредних предузећа, и да унесе неопходно побољшање у погледу просветнокултурних и социјалних задатака Општине. Ослобођење летећих дугова, које је у намерама ове општинске управе, Општина ће много добити у поверењу, а њене набавке и радови постаће самим тим јевтинији, питање фундираних зајмова уредиће се путем конверсије, која ће допринети растерећењу буџета и смањењу ануитета. Члан и известилац г. Јеремија Протић дао је опсежно образложење предлога буџета за 1935/36 год. Г. Протић је најпре скренуо пажњу да је првобитни предлог буџета морао бити измењен и прерађен. Из тог прврбитног предлога били су изостали извесни кредити који проистичу из постојећих уговорних обавеза и ануитетске службе. У овај предлог буџета ти кредити морали су бити унети онако како они одогварају фактичном стању ствари и постојећим споразумима са општинским повериоцима. Сем тога у првобитном предлогу извесни лични расходи били су бачени у материјалне расходе. У овоме предлогу ти лични издаци издвојени су из материјалних и груписани на једном месту, тако да је буџет материјалних издатака остао само за материјалне потребе. За овим је г. Протић изнео стање расхода и прихода по предложеном буџету у цифрама и процентима. Истичући да на личне расходе по овом предлогу иде 27,22 °/о од укупног буџета, закључио је да на 10.000 становника у Београду долази 190 општинских службеника. Међутим, нормалан однос између броја становника и броја персонала ,не би смео да пређе више од 90 службеника на 10.000 становника, Овако нездраво стање у Општини београдској довешће до тога, да и они грађани који су данас економски јаки постану економско слаби и Београд неће имати од куда да црпе своје финансиске изворе. Ануитетска служба по овом предлогу износи 92,332.690,— динара или 29,76%. Када се издатци за ануитетску службу повежу са из-
дацима на персонал, онда преостали износ буџета, који треба да се употреби за подмирење режије и осталих материјалних потреба појединих општинских установа, као и за извођење нових инвестиција, преставља незнатну цифру. Оваква ануитетска служба не би смела даље да остане и ова општинскба управа треба свим силама да настоји да изврши конверзију свих унутрашњих зајмова, и да реши питање електричне централе, које претставља најболније место у општинском буџету. ; I Тешка ситуаицја у којој се сада налази Београд долази делом и отуда што се не схвата довољно правилно положај Београда, и што се од Београда као престонице Југославије, захтева више него што је он у стању да то поднесе. У место да буде субвенционисан од државе, као остале престонице у свету, Београд има велика потр1аживања према држави. Београдска општина не тражи субвенцију, али тражи оно на шта има права. Зато је потребно да се у најкраћем времену изврши обрачун са државом и да Општина добије оно што од државе потражује. Већник г . Аца Динић, изнео је потребу ригур^озне штедње на свима странама, јер се овако велики буџет у данашњим тешким привредним и финансиским приликама тешко може остварити. Београд је варош 1 чиновничког и сиромашног света. Добро ситуираних грађана једва да има 5°/о. Пр ив Р е Д а и радиност у Београду изумиру и зато је потребно планински приступити оживљавању појединих привредних грана. У низу конкретних мера, које треба предузети за обнављање привреде, на првом месту долази туризам. Пропагандом туризма створиће се живљи промет странаца. Београд требаучинити привлачними интересантним за странце. Поједини градови учинили су много за развој туризма и отуда су имали добар приход. У прошлој години држава је остварила леп приход од туризма. Говорећи о самом предлогу буџета г. Динић је изнео да буџет није довољно прегледан и да у буџету нису унета одговарајућа звања и положаји. Предлаже да све врсте додатака одређује и распоређује Градско веће по предлогу г. Претседника. Таква једна одредба требала би да нађе своје место међу финансиским овлашћењима. У погледу личних издатака износи да је неопходно потребно извршити извесне корекције, јер поједини функционери у Општини имају и сувише док највећи број општинских службеника једваима за живот. Не би требало исплаћивати никакве ванредне награде, јер се дешава да извесни општински чиновници са тим награда примају по 14.000.— динара месечно. За овим је г. Динић дотакао и организацију појединих општинских служби. Тако је изнео да се Одељак за експропријацију и апропријацију на-