Opštinske novine

»I

Стр. 224

БЕОГ РАДСКЕ НО.ВИНЕ

што је најглавније, избегли било сукоби, било споразуми између појединих већника и чиновника. III Као што смо горе навели, овогодишња буџетска дебата дала је добре резултате. Расвет.љено са разних страна, финансиско и привредно стање Општине града Београда, као и њених грађана, даје нам слику која није ни мало ружичаста. 11ри дебати о доношењу новога буџета неопходно је имати при руци, поред новог пројекта, и завршне рачуне за прошлу и раније године, те да би се могло са више сигурности говорити о предвиђањима за идућу буџетску годину. То су два битна саставна елемента једногодишњег финансиског плана буџета — једног јавног тела. Сем тога, једно јавно тело треба да има и један дугогодишњи финансиски план, који има за задатак велике опсежне радове, а који се не могу подмирити из редовних годишњих прихода. Издаци за те опсежне ванредне радове долазе до изражаја или у годишњим буџетима, као ванредни издаци (који се опет морају покрити ванредним приходима), или као засебни финансиски план који, поред годишњег буџета, постоји као засебан предрачун. Овде ћемо изложити природу овогодишњег буџета, нарочито у вези са приходима. А. Буџет за 1935,36 годину Најважнији догађаји у току једногодишњег живота једне комуналне заједнице је доношење буџета. То није само стога, што тај моменат добија као неки изглед свечаности и што претставници народа износе пред јавност и пред грађане своје принципе, осећања и тежње у погледу вођења комуналне политике, већ нарочито због тога, што се тиме непосредно дира у врло осетљиви део живота сваког грађанина, у његове приватне интересе. Свака породица једне комуналне заједнице при доношењу буџега има своја очекивања, надања, радости и жалости, већ према томе да ли ће имати да своје сопствене приходе ускрати за рачун општинског буџета, или ће подношење жртава бити олакшано. Из тог разлога, буџет једне општине треба да буде јасан и сваком приступачан. Јасност, прегледност и јавност су први услови једног доброг буџета. Нова општинска управа дошла је пред крај године, те се није имало времена да се да један јаснији и прегледнији буџет и чија би техничка обрада била без икакве замерке. Али у упоређењу са затеченим пројектом, који је стара управа оставила у наслеђе новој, данашњи буџет Општине града Београда претставља један несумњив напредак. Иако је рађен у брзини, овај буџет је рађен солидно, са добрим и промишељним предвиђањима. Предвиђања су чињена не само на основу прошлогодишњег ис-

куства, већ и с погледом на будућу реорганизацију административне и финансиско-привредне службе у Београдској општини. Буде ли се спровела ова реорганизација како ваља, у погребном опсегу и рационално према свима узуелним прописима једне добре установе, онда ће, несумњиво, овај буџет престављати један нов датум за комуналну политику Београда. 11ри посматрању општинског буџета Општине града Београда, треба узети у обзир ове чињенице: 1) крагкоћа времена за његову израду; 2) привредна депресија Београда и финансиска немоћ његових грађана; 3) за израду доброг буџета потребно је доста времена за преустројство расхода и реформу на пољу прихода, који би били рационалнији и правичнији с погледом на имовну способност разних слојева грађанства и, најзад, 4) да није било времена за реформу администрације и: преуређења службе у градском поглаварству, те је овај буџет у ствари констатација фактичног стања, које је затечено при ступању на дужност нове управе. Ако се буду спровели сви намеравани реорганизациони послови, можемо се надати добрим и рационалним уштедама у расходима, што ће свакако омогућити веће инвестиционе радове, него што су буџетом предвиђени. а) Расходи Расходи у буџету једнога јавног тела обично су следећи: 1) лични расходи без којих једно јавно тело, као организација, не може да постоји; 2) материјални расходи, који су доказ висине на којој се налазе наше културне, социјалне, техничке и привредне потребе, и 3) расходи за отплату ранијих зајмова (ануитетна служба). Од 310,341.959.— динара расхода овогодишњег буџета, на личне расходе иде 84,476.319 динара, материјални расходи — редовни и ванредни — 133,532.950.— динара и ануитетна служба 92,332,690.— динара. Нешто више од 40% износе расходи на материјалне потребе, а 60 °/о пада на личне потребе и ануитетну службу. Сам овај факат је довољан, да се забринемо за финансиско стање Београдске општине. Овај распоред расхода јасно нам показује, да се општина у много већој мери брине за одржавање садашњег стања Београда, а старање за будућност општина је засад морала да отклони. Сматра се, да је добра она политика, која пропушта да свако време носи своје бреме, али ако се ми ограничимо само на старање око садашњости, ми ћемо спречити будуће генерације нашег народа да обаве своје друге, веће, компликованије и замашније задатке, који им претстоје. Том политиком старања за садашњост ми спречавамо напредак и успех