Opštinske novine
Сдободан Ж. Вида&овић, отпрабник послоба Савеза градођа и шеф одељћа Г. п. г. Београда
Едуард Бенеш ш градсКа самоуправа
Место строге, бездушне германске дисциплине духа, Словени имају више поетског и романтичног у души, спојеног са религиозним мистицизмом, лелујавим и бескрајним као руске степе. Словенски народ који, поред основних и позитивних словенских особина, има и највише дисциплине духа, стваралачког и организаторског, то је Чешки народ. Чехословачка индустрија квалитативно не заостаје иза немачке; њихова привреда није ништа мање рационална од Данске и Швајцарске; њихова социјална политика својом реалношћу и својом блискошћу самом животу равна се са Енглеском. Култура Чехословачког народа, — то је права, стварна култура, јер она живи и у најширим народним слојевима. Где нема културе у народу, него |само у врховима, у духовној ,аристократији и малој м изабраној умној елити — ту се (Култура појављује као раскош, као нека врста духовног монопола. Култура чехословачког народа је, међутим, демократска и социјална, општенародна. Политички живот ретко које словенске државе је тако блиставо жив, па [ипак' тако кристалисан и сталожен, као у браће Чехословака. Кроз њихову политичку призму одсјајују све боје, од црвене до ђрне, али црвена никада не прелази у пламен и рушење, ни црна у мрак и реакционарство. Чехословачка није земља политичких преддилекција, јереса и штетних традиција. Једина њена традиција, велика и сплендитна, која јој је остала као наслеђе од Јана Хуса и Жишке, па преко Масарика се пружила својим цветним гранама до Едуарда Бенеша, то је национална љубав према народу и човечанска љубав према људскоме роду. Штетних традиција Чехословачки народ нема. Политички јереси тамо не успевају, као што ни на њиховој Татри не успевају отровне |биљке. Практични и дисциплиновани дух Чехословачког народа нити буне руски експерименти са Истока, нити Хитлерови експерименти са Запада. Чехословачки дух има свој пут, трасиран великим народним умовима, и народ
иде њиме не обзирући се на то да ли ће их на томе путу пратити клетве или благослови, да ли ће та,ј пут бити посут цвећем или трњем искушења и патњи. А тамо, у далекој визуелној позадини његовој, вођи Чехословачког народа виде спасење, виде духовну оазу социјалне правичности, виде цветно пристаниште народне среће. И са челичним мишицама свесног корманоша> а не млитаво и резигнирано, они воде свој народ миру, социјалном напретку и животној радости . У томе народу, народу који је од искони спојио романтичност словенске расе и дисциплинованост германске, рођен је његов велики син Едуард Бенеш, сада заслужено изабрани Претседник Чехословачке републике. Када је до нас дошла вест о избору Едуарда Бенеша за првог грађанина драге нам и савезничке Чехословачке републике, Југославија се на челу са престоницом Београдом осетила тако сретном, као и у данима када смо са Масариком, Бенешом и другим великим људима Чехословачког народа делили, после заједничких патњи, наше заједничке националне трофеје. Повлачењем беемртног социолога и философа Масарика са политичке позорнице испунило нас је болом, али не и страхом. Београд је непогрешиво осетио да ће дисциплиновани и практични дух Чехословачког народа у великој армади својих заслужних синова изабрати најдостојнијег заменика своме замореном вођи и творцу слободне државе. Београд је осећао да ће то бити први Масариков ученик Едуард Бенеш, који је јдвадесет година Масариков највернији 'и најближи сарадник на стварању нове и младе Чехословачке државе. Данас је ова нада (и овај сан свршено дело. Бенеш је постао први |вођ државног брода Чехословачке, чије је крмило већ две пуне деценије држао у јсвојим рукама. Окружен старим и опробаним сарадницима Масариковим и својим пријатељима, он ће тај брод мудро водити на срећу свога народа, као и свих словенских народа. Едуард Бенеш не припада само Чехословачком народу. Он припада и човечанству.