Opštinske novine

8,

Прилози за историју Београда Романсирана историја Београда

«Еб \уиг(1е а11еп \уагтег јт АпБНск <1ев ћбШбсћеп 1лсћ1еб, Јак с!еп Мепбсћеп аиб16бсћ1е ипс! јћп 1п ега апЈегеб ^ебеп уегшапс1еНе, јепбеНб уоп бсћгескеп ипс! Ое(аћг». »Б1ебег тегквдигсћ^е ^еНкпејЈ ћа1 4Је{еге Себјсћ1ег, а1б а11е {аббеп кбппеп«. Пре неколико година штампао је француски ратник, Морис Ривуар, своје предавање, које је на француском језику о Београду одржао на београдском универзитету 1929 године. То мало, али одушевљено дело, написано с једним интимним заносом:, пружа доказ не само о способности појединих странаца да уђу у наше проблеме, већ у исто време и доказ с коликом снагом Београд привлачи инспиришући ванредно дубока осећања. Пре неколико месеци изашло је дело немачког писца Јохана Магнуса Венера под називом „Штат унд Фестунг Белград". На 260 страна, у три дела, тачношћу кроничара, писац проматра догађаје у вези с људима и природом и у исто време правилно оцењује и изриче суд, неодвисно од својих субјективних наклоноети и националне везаности, Венер је у овој својој књизи, у облику романсиране историје, у првом делу — ,,Дер Штром" —, који се дели у неколико поглавља, с ванредном концизношћу описао трагичне догађаје, који су се збили око Београда 1915 године. У другом и трећем делу описани су ратни догађаји након заузећа Београда, напредовање немачко-аустријске војске у унутрашњост земље, до 1916 године, када је српска војска, после беспримерног отпора и гигантских борби, била сломљена и присиљена да напусти отаџбину. * Освајање Београда са стране његових река претстављало је од увек један од највећих стратешких проблема. Немачко-аустријекој војски огромне тешкоће подухвата биле су познате и из ранијих времена, из доба аустријско-турских ратова у XVII и XVIII веку. Описи тих прелаза заузимају главно место у свим старим делима тог доба која се односе на Београд, а чији су писци у већини случајева војни стручњаци. Венер је својом књигом дао први пут дело у ком је заујаеће Београда од стране непријатеља изнето у уметничком

облику савременог ратног романа. Вредност и веродостојност описа и догађаја није тим умањена. Напротив, сваки поједини моменат ове ужасне трагедије добио је тим у својој снази и у својој трагичној пластици. Први део, који се односи на Београд и који носи симболички наслов „Бег б!гот" — Река", дели се у 5 поглавља: 1) С ове и с оне стране. 2) Поход преко степе. 3) Циганка. 4) Кула Небојша. 5) Пожртвовна смрт и јуриш. Свако од ових поглавља претставља до краја одређен чин драме у којој, након очајне борбе и нападача и нападнутих, у крви и у пламену, пропада цео један град. Прво поглавље развија се у привидном „затишју", које је завладало у Београду после слома аустријске војске 1914. „Затишје" је само привидно, или боље рећи једнострано, јер док грађани српске престонице живе мирним свакодневним животом, — с оне стране река, руковођени неумољивом вољом маршала Макензена, немачки и аустријски војници спремају гигантски прелаз немачко-аустријске војске преко Саве и Дунава. Акција почиње историјским датумом 1 октобра 1915, годину дана после победе над аустријском војском. Изгледало је немогуће да ће непријатељ после тога поново покушати да зау!зме град, поготово кад се има у виду да је тај покушај укључивао у себи потребу пребацивања огромне непријатељске војске преко тако великих река, као што су Сава и Дунав. Али, док командант београдске тврђаве обилази поједине утврде у релативно мирном разговору са својим младим ађутантом, дотле се с друге стране река, тамо далеко у сремским равницама, врше последње припреме, које су морале довести до највеће трагедије што је позна велика и бурна историја мирног града. Упоредо с првим описима људи и догађаја, у књизи се одмах у почетку сусрећемо с дубоко проосећаним описима природе, који код овог осетљивог писца заузимају не декоративну, већ животворну улогу „савезника", пријатеља или непријатеља, а код читаоца стварају оно психолошко стање које је потребно да се лакше схвате сами догађаји.