Opštinske novine
646
Веоградске општинске новине
5) Како се боре? Келти су се вековима служили двоколицама са два коња. На колима је један кочијаш и један ратник. Прво баце копље, па сиђу са кола и нападају мачем. Они ово раде свом силом, како би непријатеља разбили још у почетку. Неки толико Прешру смрт, да улазе у борбу без икаквоГ оружја сем појаса око тела. Пре битке позивају на двобој најодабранијега непријатељаЈ машући оружјем, да би га уплашили. Ка т да ко ово прими, остали Келти певају, хвалећи своје претке и њихово јунаштво, а вређајући непријатеља. Побеђеноме непријатељу секу главу, па ако је то чувени непријатељЈ неће да продају главу ни за онолико злата колико би глава била тешка. 6) Вера. Као и остали народи, Келти су обожавали природне силе. Кирк, био је најстрашнији ветар; Торан дух грома; Бел, бог сунца: Теутат, бог трговине, проналазач вештина; Огмијос, бог песништва и беседништва, кога су престављали са златним ланцима из његових уста, да би загосподарио слушаоцима, и тако даље. , Свештеници били су Дру'иди. ,Дру]ити:ам није био написан, и ако су друјиди имали узвишена веровања, која као да су добили из Индије. Састојао се из 20.000 стохова напамет изговорених. Није било допуштено да се ови стихови напишу, и ако су се Келти служили Грчким словима. Веровали су у бесмртност душе, у награду и каз\чу ка другом свету, али су жртвовали живе л>уде, да би се откуЈио други човек, те да се богови умилостиве. Друјиди су учили да душа после смрти не пропада, већ прелази из једног тела у друго, Тако су Келтима усадили храброст. Говорили су о кретању звезда, огромности васионе, взличине земље, сили и моћи богова итд. То је била филозофија донета у Европу са британских острва, где су келтске традиције најраширеније. Ево неколико изрека: „Треба се много бринути о васпитању своје деце. — Позајмљени новац на овом свету биће враћен на ономе. — Сви су оцеви породице краљеви у својим кућама." — Друјидизам је у VI веку после Христа ишчезао. 7) Управа. Келтима су управљали Друјиди или свештеници. На 300 година пре Христа вође племена разбише друјидски јарам и прозваше себе краљевима. Али се побунише келтске вароши, којима приђу друјуди, те се власт краљевска уништи и створи се демократска вла-
давина, племића и друјида. Сенат је именовао годишње вергобрета, војсковођу и судију. Дејство сената било је неправилно, а права сужена. 8) Право. Жена је била слободна у избору мужева. Она је доносила мираз, али и муж у свом имању треба да има разну вредност миразу. Оба дела смешају, те је све ово припадало ономе супругу који другога надживи. А оват је наследио и сву уштеђевину. Муж је имао право живота и смрти наЈд женом и децом, као што је то било и у ирвобитном римском праву. Вође, имале су право да имају више жена. Оцу је било забрањено чувати сина код себе, све докле овај не буде у стању носити оружје, а дете је расло у некој другој усвојеничкој породици. 9) Какав је био језик Скордиска у Стиндунуму? Даје се извести да је то био језик сличан бретонскоме, који се данас говори у Бретањи, у Француској. На пример, један текст који се односи на Еванђеље: „Раг евел се ео ен деус Дуе карет ар бед, ма ен деус роед е Ваб уник — ганет, евит на везо кет колет пилубенаг а гред енен мес ма ен девезо ар вуез етернел." Како су Бретонци данас остаци Келта, око 1,000.000 људи, то мислимо да је се овим језиком говорило и у Сингиндунуму, за то што су Армориканци и Ђитуризи, одакле је и пошла силна навала на Дунав, били једно исто. Ето, такав је сличан живот био у Скордиска у Сигиндунуму 300 година прз Христа, па све до освајања овога града од стране Римљана. Са овим је завршен прастари СиГинд?Јнум пре Христа. После Христа ,у њему ће се појавити нови народи, па ће надзад ишчезнути и сам прастари назив града, те ће се појавити сасвим нови, а то је Бели Трад или Београд, назив који су му дали нови становници, Бели Срби. ЗАКУЉЧАК У прастаром Сигиндунуму, били су ови народи: 1) Трачани — 2) Илири — 3) Мезијанци 4) Сигини — 5) Тривали — 6) Лутаројати 7) Бастарни — 8) Келти. Радизо(е К. Новаковић