Opštinske novine
166
Београдске општинске новине
* Ауто претставља и за народну одбрану данас неопходнО и једно од најважнијих сретстава. Сетимо се за време Светскога рата како је генерал Галијени успео у септембру 1914 године да хитно пребаци читаву једну армију, за само неколико сати, из Париза у десни бок прве немачке Клукове армије. Он је тиме натерао Фон Клука на повлачење, спасавају^и тако Париз који је фон Клук гледао ве^ са обала Марне као заузет. То хитно пребацивање учинио је Галијени аутомобилима свих врста а нарочито реквирирају^и на брзу руку све париске ауто-таксие. И Верден се одржао нарочито благодарећи брзом дотурању муниције и свежих трупа. Пут Бар ле Дик—Верден био је непрекидно, дан и но^, покривен теретним аутомобилима, који су циркулисали у оба правца са муницијом и трупама. И за приватни аутомобилизам, и за народну одбрану треба имати велики број добрих возача. Ми и у томе оскудевамо и зато је за сваку похвалу икција београдског Ауто-клуба који организује бесплатне шоферске курсеве за своје чланове. Само, те курсеве треба проширити и на нечланове. У штанду Ауто-клуба дати су веома лепи прегледи нашега аутомобилизма и рада на његовом уналређењу. * Наравно, да су подлога за цео тај рад добри путеви. И ту смо у великом застоју. Изложба путева нам је и ту дала веома лепих обавештења и поука. У своме експозе-у предлога буџета Министарства грађевина за 1939/40 годину, Министар г. д-р Крек изнео је интересантне податке о -нашим државним и бановинским путевима.
Мост на Тари у изградњи
Скорашње заузимање Абисиније од стране Италијана опет нам показује да је Абисинце, ко.ји су несумњиво храбри ратници, победио мотор. Па и недавно заузимање Чешке и Моравске од стране Немачке по«азује нам то исто. Посести за три дана целу једну државу, чија територија обухвата 50.000 кв, км., било је могуће само благодаре-Ки моторизованим трупама Рајха, које су за 14 часова стизале из северних крајева Немачке и брзо поседале Чешку територију, Извлачење тешких топова и оружја на положаје данас врши мотор. Артиљерци могу бити мирни. Ми се још сећамо грешних наших тобџија и пешака, како су на рукама износили топове на положаје. Рањеници се исто тако евакаишу веома брзо аутомобилима.
Укупна мрежа наших државних путева износи 10.227 км. од чега је изграђено 9.865 км. или 96°/о. Бановинска мрежа пак износи 32.688 км., од чега је изграђено 23.784 км. или 73%. Са каменом подлогом изграђено је свега државних 38% а бановинских 19%. Сав остали део (62% државних и 81% бановинских) рађен је без подлоге, тј. просто туцаником или насут шљунком. За изградњу целе мреже потребна су велика сретства. Само за изградњу 4% неизграђених државних путева, требало би око 250 милиона динара. А за израду подлоге, само у ширини 5 метара, на свима државним путевима требало би око 750 милиона динара. Укупно за државне 1 милијарда.