Opštinske novine

Национална улога градова

459

стране питања саобраћаја већ су извршена од стране одређених органа. Тако трговинска комисија има један статистички биро и врши истраживања у области која је интересује, док је индустрија аутомобилска такође установила један биро за истраживања. Биро-и који се баве тиме да остваре координацију транспорта извршили су различите студије и анализе. Мада је свака од ових студија корисна сама по себи, ипак не постоји општи и потпуни програм истраживања. САОБРАЋАЈ И УНУТРАШЊИ ИЗГЛЕД ГРАДОВА Поред тога што је саобраћај имао утицаја на урбанизацију земље, он је такође деловао и на унутрашњи изглед градова. Док су европски градови већ постојали у доба појаве железнице, већина америчких градова развила се тек у то време. Уопште, железничка мрежа створена је пре потпуног развоја маших градова и нови градови често су изграђени око железница, које чине центар. Када су нови начини саобраћаја омогућили беспримерну децентрализацију града, није вођено довољно рачуна о новим могућностима преноса приликом унутрашњег преуређења наших градова. Наш систем саобраћаја јако утиче на унутрашњи изглед града, услед тога што он захтева подизање станица, постављање колосека и скретница, индустријске колосеке, докове и кејове, путничке станице и помоћне инсталације. Треба истаћи да трошкови који отпададају на инсталације и станице, претстављају више од 54 'Ј.о укупних трошкова експлоатације код транспортовања робе. Све до скора станице су постављане што је могуће ближе центру града. Од пре кратког времена аутомобил и друга транспортна средства теже да измене ову праксу и врше у томе погледу свој утицај. Режим конкуренције који је био оддучујући у развоју железница и при подизању станица, био је основа развоја ових последњих. Већина складишта које имају железнице стоје под управом и коришћењем једино оне компаније која је њихов сопственик. Тако у Менфису шест складишта једног поред другога припадају разним компанијама, а у 1934 подигнута су три складишта у Цинцинатиу. Док је у току већег дела историје саобраћаја у Сједињеним Државама конкуренција одлучујући фактор код подизања станица, у последње време владина интервенција и економске потребе почеле су да врше свој утицај, уједињујући станице, изазивајући њихово премештање и њихово постављање на местима где је терен јевтинији, доводећи до сарадње појединих органа саобраћаја и мењајући методе експлоатације помоћу организације, нарочито у погледу узимања и достављања робе кући.

У овом моменту различите железничке компаније сједињују станице и друге инсталације, напуштајући оне које су мање подесне. Када конкуренција није и сувише јака, две или три пруге заједно служе исте станице робом. У различитим градовима једна компанија, која има завршну станицу, контролишз све скретнице и може управљати са неколико заједничких складишта и са неколико група железничких пруга. У неким варошима извесне радње које се односе на манипулацију робом предмет су сарадње између компанија и често пута практикује се реципроцитет скретница. Довожење и одвожење робе практикује се све више и више. Изгледа да ће ово у будућности имати огромног значаја, на спајање и измештање станица, пошто неће бити више потребно да станице за робни промет буду постављене сасвим близу пословнога краја. Нарочито језначајан развој друштава заодашиљање робе, која обављају велике послове на местима где је неколико станица спојено. Нови градови, који се налазе на воденим токовима, изградили су општинеке станице, које служе у исто време за саобраћај водом и железницом, мада су дуго година железнице одбијале да се служе овим станицама. Сада када су железнице већ изграђене, нема изгледа да ће бити изграђено још много нових. Вероватно је, дакле, да ће се број станица смањивати услед спајања и измештања, чак ако би се неки градови и даље развијали. АУТОМОБИЛ М1еђу чиниоцима који су допринели измени система саобраћаја у земљи, а тиме и измени изгледа градова, налази се аутомобил. Аутомобилски саобраћај смањио је значај средњих градова, у колико су они били трговачки центри, омогућујући лакши приступ великим градовима, са свима преимућствима који они имају. У оквиру метрополитенских крајева он је довео до стварања значајних градова који служе за становање. Железнички саобраћај у самом граду скоро је ишчезнуо, изузев за превоз путника између централног града и његових предграђа у најзначајнијим метрополитенским крајевима. Нарочито је теретни камион извршио знатан утицај на наш систем транспорта, а специјално на железнице. Исто као и за железнице, поставило се питање подизања гаража за камионе и аутобусе. У многим градовима постоје ауто-станице које се искоришћују заједнички. Такав је случај у Лос-Ангелосу, Чикагу, Линколну и т. д. С друге стране има многих градова који имају велики број аутостаница. Ценцинати на пример има их 35. Мада железнице нису тако често тежиле да сједине своје станице за робу, често су сједињавале у једној великој станици целокупни промет путника. Исто тако заједничке аутобуске станице створене су у великом броју градова.