Opštinske novine

5

Национална улога градова

463

експропријација, куповина, експропријација вишка, доравоње, завештање, мада судови могу бити у тумачењима слободнији, када из тога не проистиче никакав издатак за јавну благајну. У том погледу закони намећу процедуру која је врло компликована, скупа и спора и пресуде су чеето веома необичне. У погледу стицаша нових терена од стране опшгина главни узроци садашње ситуације су: уско схватање онога шта је јавни интерес, нерасположење према повећању активности и издатака које показују државни органи и традиција, по којој општине не смеју да се појављују као спекуланти са непокретним имањима и, према томе, не смеју да стичу ^герене пре него што су им они стварно потребни. Као и увек, и ако се ова схватања полако гпире, законодавна средства и поступак који се на то односе нису се прилагодили променн потреба и јавног мњења. Тек од скора влада је признала да постоји проблем становања грађана. Учињени су напори да се потпомогне приватна и самоуправна иницијатива, да се побољшају услови станован>а сиромашних породица: позајмице са ниским згатересом сопственицима станова и онима који хоће да зидају, фискалне олакшице и у мањој мери изградња општинских станова, коју финансира федерална влада. Али до сада. не изгледа да се израђује какав ефикасаи програм у области градских станова да су предузете какве ефикасне мере, које треба да излече материјалну и социјалну ситуацију у којој се налазе градови, услед приватне спекулације са теренима и услед осуства плана у области социјалној. У друшм земљама већ у току модерног доба, а код нас тек од скора и то делимично почело се радити на изра^ди регулационих планова општина. Ту и тамо то је било дело индустрије, државних грађевииа, организације власника некретнина и филантропских друштава. Мере које су предузете у току рата за побољшање становања донеле су знатан прилог регулисању проблема изградње станова. Ан&сета коју је предузео наш комитет и која се односи на 144 уређених општина, показује неоспорни успех планирања. Заинтересоване нндустрије признају вредност градскога плана, а. исто тако и сопственици непокретних добара. Ове општине тако рећи и незнају за претера;ну изградњу грађевина и за пренасељеност. Становници најбоље изграђених општина шмају јачу производну моћ, већу сигурност и здравију средину и имају у широкој мери задовољавајуће услове живота. У тим општинама постоји очигледно већа друштвена кохезија и шири дух заједнице и може се констат овати да је човек у њима врло често довољаш самом себи. Од плана се не отступа сем изузетно. Непредвиђене измене преставља[]"У највећу опасност за план једнога града. Периферија једне општине, са утврђеним

планом, преставља најслабије њене тачке: она треба да буде заштићена од нежељених насеља материјалним препрекама, као што су „зелени појасеви" и куповина терена свуда около атара општине. Несумњиво је да постоји директна веза између јасне и сталне владине политике и успеха урбанизације. Ако се обавља јединствена контрола у току дугог периода времена, можемо бити сигурни да ће регулациони план бити ефикасно оружје у рукама оних који раде на благостању заједнице, омогућавајући да се избегну многа зла и сукоби интереса, који се иначе морају појавити у току развоја и постојања будућих нових, проширених заједница. Такође је потпуно јасно, да су стална пажња и непрестано прилагођавање промењеним приликама битни елементи сваке друштвене контроле, која се обавља над структуром једнога града, било да се жели постићи побољшање градског живота путем грађевинских прописа, поделом на зоне, израдом генералног плана, путем фискалних мера, рационалне земљишне политике, било да се желе комбиновати ова средства. Све док цела земља не буде дошла до сазнања да је земља јавно добро, а не предмет за спекулацију, нема много наде да ће се остварити пристојни услови за становање становништва, или да ће се вароши тако изградити да се прилагоде човековом животу. ОПШТИНСКА УПРАВА Градске управе у Сједињеним државама управљају саме својим главним јавним службама, без којих би био немогућ живот становника градске територије, на којој је концентрисана већина нашег народа и инсталиран највећи део индустрије наше земље. Градске управе имају мисију, да обезбеђују један низ служби, које су у тесној вези са животом градских становника. Оне се старају о води, канализацији, спречавају епидемије, старају се о јавној хигијени, штите животе и својину, контролишу саобраћај, регулишу и чине олакшице 'трговини и индустрији и зрше функције у вези са наставом, као и мноштво других културних функција. Од како су се градски центри развили и цивилизација постала сложенија, јавне службе којима управља самоуправна власт знатно су се развиле. Од 1890 године број градова се удвостручио, а градско становништво утростручило, а исто тако од 1915 године утростручили су се и буџети. Поред умножавања функција самоуправне власти, најважнија тежња која се испољила јесте, прелаз од активности која је била посвећена доношењу разних уредаба, на активност која има за циљ да обезбеди фунционисање јавних служби. Тако су организација наставе, разоноде, благостања и здравља, градске јавне службе које се најбрже развијају. Само