Opštinske novine

464

Београдске општинске новине

настава апсорбује скоро једну трећину од управних издатака у градовима са више од 30.000 становника, док функције које проистичу од њихових надлежности у погледу заштите и локалног законодавства апсорбују само једну шестину. Помоћ сиротињи, неорганизована и несавремена, претворила се у службе социјалног старања и помагања сиротиње, које су много шире и много хуманије. Званичне школе претвориле су се у велике модерне наставне установе, са опсежним наставним програмима, који се не односе само на наставу детета, већ такође садрже и програм више наставе и наставе за одрасле. Функције којје су општинске управе узеле на себе у погледу организације разоноде, постале су многоструке и обављају се сваке године под управом специјализованих шефова и не односе се само на физичке игре, већ на разноврсне заједничке манифестације и појединачне уметничке манифестације. Чак су се и полицијским функцијама, које су биле тесно ограничене на одржавање реда и истраге, додале функције прздохране и инспекције. Општинске јавне службз спадају у најважније јавне службе. Општински системи снабдевања водом, у Сједињеним државама, који су, припадали појединцима, постали су брзо јавна служба. Од укупно 10.800 предузећа за снабдевање водом, кој,а су постојала у Сједињеним државама у 1936 години, градске заједнице имале су у својим рукама 7.800. У свима градовима са више од пола милиона становника, као и у 84% градова са преко 30.000 становника ова предузећа припадају општинама. Данас, благодарећи зајмовима које даје федерална влада, осећа се један снажан покрет за преузимање у општинску режију и осталих служби, као што је случај са електрицитетом. Тежња за проширењем самоуправних функција праћена је великим променама, које се истовремено врше у функционисању градске управе. У току последњих деценија градска управа увек је показивала више јединствености, благодарећи концентрацији власти у рукама једног извршиоца, кмета чија популарност постаје све већа и већа. Градско веће са једном комором заменило је систем већа са две коморе, који је некада постојао. Независни управни органи сједињени су под управом једног јединог шефа. Створене су градске библиотеке а исто тако и здравствени центри и општинске културне установе. Градске управе биле су пионири у области механике и вајмодерније научне технике, као на пример: светлосна сигнализација, радио апарати у употреби полиције, прерада воде из канализација, машине за гласање, лабораторије и клинике одређене да се старају о здрављу грађанства. У погледу технике и у својој акцији да обезбеде благостање публике, градске управе имале су еволуцију која се у сваком погледу може упоредити са приватним

предузећима у земљи, мада публика о томе нема ни појма. Већ од много година стручњак постепено замењује дилетанта на најважнијим местима градске самоуправе, и развија таленте који су неопходни да осигурају добро функционисање јавних служби, све више сложених. Сталвост у административној служби и на истакнутим техничким положајима постала је већа. Ишчезла је неодговорност. Систем напредовања према заслугама почео је да замењује систем протекције, благодарећи стварању персоналних комисија у 38°/о градова са више од 10.000 становника, који у себи садрже 80% од укупног броја општинских службеника. Усавршене методе које се примењују на персонал као: класифицирање, одређивање пензија, испитивање степена ефикасности, формирање службеника после уласка у службу и бирање службеника без протекције налазе своју пуну примену. Техничко усавршавање самоуправне власти и проширење њених функција нису били праћени ни одговарајућим повећањем њене легислативне власти, која се пре смањиле, нити одговарајућим ауторитетом у држави и федералној влади. Имајући у виду развој земље, у којој градови имају претежну већину, њима недостаје 13 преставника да би били довољно заступљени у Конгресу, ако се узме у обзир број становништва. У сваком Конгресу, од 66 до 74 више од половине важних претседничких места заузели су чланови изабрани на селу. Сеоски преставници у Конгресу задржавају уопште дуже своје место него преставници градова. То важи како за Сенат тако и за Скупштину. Нема изгледа да ће градске државе икада достићи већину у Сенату. Он је сада у рукама сеоских држава, уместо да је у рукама малих држава-градова, што и јесте био у почетку. Ипак, чини се да велика већина сеоских преставника у Конгресу није водила политику која је имала за циљ да фаворизује село. Гласања у Конгресу показала су да су интереси политичких странака јачи, него по.дела на село и град, у законодавној активности земље. Мада је град важна функционална јединица, он је још увек под туторством државе и као такав лишен је многих власти којје су битне да се осигура добро управљање. Мада постоји уставна аутономија за самоуправне послове у 18 држава, њу су судови у својим тумачењима ограничавали, али је та тежња у опадању. Чињеница да су градске територије веома слабо заступљене, придодата духу цењкања, која је карактеристика града, и страху од одговорности у законодавним телима, која је карактеристика села, допринела је да се одбију напредни законодавни програми и спрече да се на одговарајући начин студирају градски проблеми. У извесним случајевима државе су се чак мешале у област градске адми-