Opštinske novine

Калдрмисање улица и путова у Београду

Проблем савременог калдрмисања улица и путова уопште врло је компликован и зато се наши стручњаци интензивно бавз тим проблемом. О њему се пишу многе књиге и чланци, саопштавају се искуства стечзна при изв:ршењу нових радова и тим искуствима користе се на тај начин и они који нису имали прилике да сами изводе радове овз врсте. Међутим, модерно калдрмисање путова нз преставља само технички проблем, взћ у свима случајевима и финансијски, а поред тога оно преставља и крупан државни проблем кад је реч о државним путовима, бановински кад је реч о бановинским и комунални проблем кад је реч о градским улицама и путовима. Циљ ми је да у кратким потезима прикажем калдрмисање београдских улица и путова као комунални и финансијски проблем од чијег ће правилног решавања у многоме зависити и правилно техничко решење даљег изграђивања путова и улица у Бзограду. Суштина овога проблема је у томе, што он садржи пет отворених питања, која треба у исто време решити а у коме су циљу потребна сразмерно велика финансијска срздства са којима Општина у данашњим приликама не располаже. — Ових пет отворених питања јесу: 1) Калдрмисање још некалдрмисаних улица и путова; 2) Модернизовање обичних коловоза; 3) Реконструкција модерне калдрме у вези са извођењем регулационог плана Београда. 4) Обнова дотрајале калдрме. и 5) Рационално одржавање постојећих коловоза. Узмимо их редом. 1. Каддрмисање још некаддрмисаних улица и пугова Београд, рачунајући ту и Земун, има данас још увек по броју преко 300, по дужини преко 100.000 м или 100 км., а по површини око 1,000.000 м 2 некалдрмисаних озваничених улица и путова, т.ј. таквих које уопште немају никакву калдрму. Овдз нису урачунате безимене још неозваничзнз улице, чији је број још већи од поменутог и који је у сталном порасту услед нових парцелација великих имања којима се те новз улице отварају. Овакво стање не би се смело трпети у престоници једнз културне државе. Стога није ни чудо што се свакодневно обраћају Општини многобројне делегације са молбама да се ове или оне улице хитно калдрмишу. — Треба само видети како се грађани у таквим улицама муче газећи блато после сваке кише

и гушећи се од прашине при сувом времену. Становници таквих улица нису у стању да се снабдевају ни најхитнијим потребама, јер кола не могу да пролазе тим улицама; деца врло тешко или често уопште не могу да пођу у школу, а није редак ни случај да се мртвац мора рукама изнети до најближе калдрмисане улице. Ова невоља изазива оправдано негодовање код заинтересованих грађана и они, позивајући се на то да сносе све терете, које им намећу закони, са правом траже да се Општина и о њима стара и створи им најосновније услове за живот. Ово су већином улице на ближој и даљој периферији, па пошто је центар углавном калдрмисан, иако не свуда, модерном калдрмом, један од најважнијих комуналних задатака Општине је да у најкраћем року калдрмише све још некалдрмисане улице и путове. Ово захтевају, поред наведених разлога, још и саобраћајни, економски и хигијенски обзири, о којима престоница мора да води рачуна. Некалдрмисана улична површина само за озваничене улице, т.ј. за оне које имају називе, износи, као што смо рекли, 1,000.000 м 3 . Када би за то било финансијске могућности, требало би све те улице и путове одмах снабдети модерном калдрмом. Рачунајући да 1 м 2 модерне калдрме са подлогом кошта око 170 дин., требало би за модерно калдрмисање свих још некалдрмисаних улица и путова у Београду 1,000.000 X 170 = 170,000.000,— динара. У случају пак да се за то не би могла створити могућност морао би се један део око 60 п /о — те површине калдрмисати обичном калдрмом и то само улице од мање саобраћајне важности. У томе случају требало би а) За обичну калдрму: бОО.СОО X 60 = 36,000.000.- дин. б) За модерну калдрму: 400.000 X 170 = 68,000.000.- дин. Свзга динара 104,000.000.Понављамо да овдз нису урачунате неозваничене улице у ненасељеним крајевима или које немају саобраћајну важност, јзр сматрамо да ове и не би требало уредити свз дотле док све озваниченз и насељзне улице не буду калдрмисане. 2. Модернизовање обичних коловоза у ценгру вароши и у уЖем рејону као и у гдавним саобраћајницама ван уАег реона У свима културним центрима данас се — сем малог изузетка — уопште више и не