Opštinske novine

814

Београдске општ инске новине

па је неопходно да ова линија полази из центра и долази у центар града, како би је лакше искористили грађани целог града, а не само једног краја града. Има више предлога и решења, али нам ни један не изгледа погодан и задовољавајући. 1. — Траса од „Лондона" улицом Краља Фердинанда и лево Краља Александра до будућег трга између Парламента и Аграрне банке (Панђелово имање) и натраг до „Лондона", има незгоду што би већ велике успоне и падове на овом делу линије до „Лондона" још више повећала и продужила, секући уз то управно са дуплим трамвајским колосеком главну и увек врло живу Краља Милана ул. нај најживљем и најужем раскршћу (стварање опасности) и што би тај будући трг и простор (Панђелово имање), предодређен за какав леп парк и један монументални споменик усред њега, био упропашћен постављењем трамвајских шина, скретница и других потребних постројења за окретање и маневрисање возова, што не би било ни добро ни лепо. 2. — Траса Краља Фердинанда ул. и лево Краља Александра до Теразија, па лево Краља Милана улицом до „Лондона" има сличне мане поменуте под 1), нарочито узан, тежак и опасан терен кроз Фердинандову ул. с обзиром на сечење Краља Милана улице. 3. — Траса поменутим улицама Краља Фердинанда и Краља Александра до Теразија и даље Призренском ул. до Зеленог Венца па лево Краљице Наталије до Вознесенске цркве и даље Милошевом ул. доста је обилазна и опет иде уз стрму Краља Фердинанда улицу и сече Краља Милана улицу, што треба избећи. 4. — Траса преко улица Краља Фердинанда и Краља Александра, преко Теразија и Зеленог Венца, а затим кроз југ Богдана и Црногорску улицу до Карађорђеве испод Савског моста и одатле пругом бр. 2 кроз Карађорђеву и Немањину ул. до Војне академије — још је заобилазнија и захтева врло велики број трамваја. 5. — Траса која би од Вознесенске цркве улазила у Краљице Наталије ул., па ишла до Зеленог Венца и одатле југ Богдановом и Црногорском и даље као под 4) улазила у постој-ећу Топчидерску пругу код Војне академије, мање је заобилазна него под 4), избегава сечење Краља Милана улице и успон Краља Фердинанда ул., али се удаљује доста од центра (Теразија), т.ј. далеко је од целог подручја: Теразија, Кнез Михаилове, Васине ул. и Дунавске падине. Ако би се испод теразијске терасе (између „Москве" и „Балкана") до Краљице Наталије улице т.ј. до трамвајске пруге, направила велика дизалица или ескалатор — покретно степениште, ова веза са Теразијама била би постигнута у неколико. Овај пројекат, односно траса, била би врло интересантна с тим да иде до простора испод

Теразиске терасе и да се одатле враћа натраг Краљице Наталије улицом до Вознесенске цркве и поново уђе у пругу бр. 3; али то је готово немогуће због недовољне ширине Краљице Наталије ул. за постављање дуплог трамвајског колосека (одлазног и повратног), а нарочито у њеном првом делу од Милоша Великог до Балканске улице; требало би извршити нову регулацију и проширење тога дела Краљице Наталије ул. Држим да би овако постављена ова траса била најбоља од свих горе поменутих. 6. ~ Траса која би од Министарства грађевина одводила ову пругу Масариковом и Франкопановом до Краља Александра и натраг улицом Краља Фердинанда до Лондона, има исте теренске мане и опасности као и оне под 1, 2, 3. 7. — Траса, која би се још од Војне академије одвојила десно у Немањину улицу, ишла до „Славије" и натраг, изгледа врло добра, када би се код трга ,,Славије" нашло места за окретницу (што ће са регулацијом и бити) и када не би полазна станица ове линије, у том случају, била толико удаљена за цео остали Београд северно од „Славије", т.ј. за цело подручје централног дела града. 8. Изгледа нам да би најзад после свих изнетих варијанти најпогоднија била следећа траса: Долазећа пруга из Топчидера задржала би своју трасу до „Лондона" и само са једним колосеком пружила — средином улице — до Теразија, ушла у постојећи земунски колосек, продужила до Зеленог Венца и левом кривином ушла у Краљице Наталије улицу, затим продужила увек само са једним колосеком кроз десни травњак (а не коловозом) улицом Краљице Наталије, и десном кривином код Вознесенске цркве ушла у десни — одлазећи колосек за Топчидер. На овај начин добија се много боље стање од данашњег у следећем: а) Уместо 2 колосека, овим делом Краља Милана улице био би само један колосек, и то средином профила, тако да би од колосека до оба ивичњака остао већи слободан простор за несметано и брзо мимопролажење осталих моторних возила у оба правца. б) Кретање трамваја би било само у једном правцу: ка Теразијама, а повратак у Топчидер кроз Краљице Наталије улицу опет у једном правцу само преко једног колосека (као ул. Св. Саве и Цара Николе). в) Задовољио би се врло важан услов и потреба: да цело подручје централног дела града има директну везу за долазак у центар града и директан одлазак у главна излетишта и плућа Београда: Топчидер, Кошутњак, Дедиње, а затим за сва купатила на Сави, за тркалиште, за Чукарицу. Верујемо да у року од 10 до 15 година само један колосек кроз средину овог дела