Opštinske novine
900 Београдске ог Ш V-;;. Аутобуска гараЉа Док се овако нагло развијао аутобуски саобраћај у Београду, питање доброг смештаја аутобуса и њиховог одржавања није било решено. Подизање једне модерне општинске аутобуске гараже у Београду постављено је равно пре 10 година, када је у ствари и почео развој аутобуског саобраћаја. Био је израђен један пројекат за зидање гараже која би могла да прими око 50 кола. У ту сврху купљено је и земљиште на углу Капетан Мишине и улице Стевана Високог у непосредној близини трамвајског депоа и радионица Дирекције трамваја и осветљења. Одржана је чак и лицитација, али до грађења није дошло и земљиште је доцније ургђено као парк који се и данас налази на томе месту. Још неколико пута после тога истицано је ово важно питање и тражена могућност да се обезбеди савремени смештај за аутобусе, али се увек наилазило на тешкоће при отварању кредита за радове. Када је у прошлој и овој години извршена набавка великог броја аутобуса још није било одлучено да се сагради и зграда где ће се сви аутобуси и сместити. Нови аутобуси су стизали из фабрике, пуштани у саобраћај и после стотине километара пређених свакодневно, гурани су увече међу трамваје, камионе, кола за изношење ђубрета или су остављени по двориштима па и на улици. Привремено је у почетку ове године уређено у трамвајском депоу једно место, где један део нових аутобуса може увече да се очисти, опере и прегледа, али је и то извршено на рачун трамваја који се остављају ноћу под отвореним небом. У лето ове године, када су нађени и обезбеђени кредити и пошто је претходно место на општинском имању Пионир одабрано као најпогодније за ту сврху, приступило се изради новог пројекта за аутобуску гаражу, али овога пута не за 30 и 50 него за 150 аутобуса и са уређајима какве имају најмодерније аутобуске гараже у Европи. У погледу места за зидање ове огромне
гинске новине грађевине свестрано су проучени сви предлози који су били дати, а који су предвиђали подизање гараже на дунаву код старе електричне централе, у Битољској улици на Ташмајдану и на општинском имању Пионир. Одабрано је најзад ово последње место као најпогодније с обзиром на његов положај према данашњој и будућој мрежи аутобуског саобраћаја као и с обзиром на могућност проширења и подизања нових грађевина око гараже и стварања новог центра за смештај не само аутобуса него и трамваја за будући Београд. Поред ове грађевине, која ће бити завршена у лето идуће године, подићи ће се и нов трамвајски депо са радионицама за 150 трамваја четвороосовног типа које данас имамо и који ће се ускоро набавити. Сада су баш у току преговори са фабрикама за набавку већег броја трамваја. Поред ове велике аутобуске гараже градиће се и велика аутобуска радионица за оправке, обнову и повремени преглед аутобуса, а доцније можда и за израду челичних аутобуских каросерија. Сви ови радови и набавке, које се врше ради решења градског јавног саобраћаја, изводе се по једном плану за чије је потпуно остварење предвиђено да се утроши преко 200,000.000.— динара у размаку од 5 година. Ова прва година са набавком 57 аутобуса, 15 трамваја и почетком зидања ове гараже завршава се досадашњим радовима и полагањем темеља за будућу градску аутобуску гаражу. Да би се нови аутобуси и ове зиме сместили сви под кров и да би се могли одржавати како треба преко зиме, завршава се у кругу Дирекције трамваја и осветљења једна грађевина која ће моћи да прими 50 аутобуса и да их преко ноћи припреми за сутрашњи рад. Ова грађевина, која ће коштати око 1,500.000.— динара, употребиће се доцније за проширење постојећих трамвајских радионица код старе електричне централе. Нова велика гаража на Пиониру, и аутобуска радионица која ће се доцније подићи
I /
Модел аутобуских гаража и трамвајског депоа (на Пиониру), пројект архитекте г. Богдана Стојкова