Opštinske novine

Страна 2

„ОПШТИНСКЕ НОВИНР"

Број 59

Падобранске трупе-освајачи острва Како су се бориле немачке јуришне јединице ваздухопловства на Криту

СПУШТАЊЕ ПАДОБРАНАЦА У НРИТАНСКО-ГРЧКИ ОДБРАНБЕНИ ПРОСТОР НА КРИТУ (Фото „Велтбилл")

Војиште, јуна (ДНБ) (Од ратног нзвештача Ервина Бишхауча) У јутарњим часовима-29 маја немачки падобранци, после тешке борбе, заузели су град и аеродром Хераклион. Командујући генерал грчких трупа на источном Криту после тога је безусловно капитулирао. Брдске трупе, које су после оштрих борби, при несносној врућини и највећим теренским тешкоћама тукле непријатеља, долазећи са запада, спојиле су се код Хераклиона са падобранцима. Командант маршује на челу својих трупа од аеродрома и улази у главни град Хераклион. На ивици аеродрома налазимо се пред стенама у којима су добро утврђени положаји Енглеза. Напуштајући читав ратни материјал, Енглези су напустили и ова утврђења. Наши људи претражују куће у околини. У једној налазимо пет наших другова потпуно исцрпених. Сви су рањени. Од првог дана борбе, дакле више од једне недеље, лежали су они овде и благодарећи оном што су имали код себе и води, коју су нашли V кући, издржали су. Прожети и повезани заједничким осећањима, одржавали су своје расположење на потребној висини. Налазимо се овде пред једним од многих непознатих примера идеалног другарства у рату. Ови људи, са својим делом тешким ранама, нису се могли пробити до нас, тим више што су се налазили у непосредној близини Енглеза. Знали смо да ћете доћн ...

је ту закопан. Наши пионири чисте терен и за неколико часова одстрањују стотине мина. Из затвора у Хераклиону ослобађамо немачке авијатичаре чији су авиони били оборени или који су се морали спустити, као и Немце из иностранства који су већ недељама овде били затворени. Радости и стезању руку ових људи нема краја. На западној ивици града, где су се спустили делови наше борбене

групе, дубоко потресени стојимопоред лешева наших другова. Унапред смо знали да борба на Криту за нас падобранце неће бити лака. Черчил је неколик^ да.;а пре нашег искрцавања у Доњем дому изјавио да ће се Енглеска за одржање Крита борити на живот и смрт. Тежина борбе,међутим, не плаши немачке војнике, најмање падобранце. Дубоко иотресени одлазимо да претражимо околину Хераклиона, да нађемо нестале и да покопамо своје другове. На аеродрому Хераклион за све наше јунаке наћи ћемо достојну гробницу. У току дана приспели су шеф генерлаштаба ваздушне флоте, ваздухопловни генерал г. Јешонек, и генерал-обрст Лер у Хераклион и затражили су од вође борбене групе да им се поднесе детаљни извештај. Генерали су борбеној групи ОСТ изразили највеће признање за њене храбре и јединствене подвиге. Застава кукастог крста вије се изнад Крита. Неустрашива борба наших падобранаца осигурала је Немачкој посед стратегијски важног утврђења у источном делу Средоземног Мора. Одавде, наши бомбардери ће мотрити на обале Египта, на поморску базу у Александрији и на Суески Канал. После Домбаса, Нарвика, Ебен-Емајла, Ротердама и (Коринта, уписаће се сада још једна страница у књигу херојских подвига наших падобранаца, која ће немачкој омладини за сва времена служити као светли узор.

Редов - падобранац, осамнаестогодишњи младић, одликован Гвозденим крстом, прича свој доживљај

„Знали смо да ћете доћи", рекао је један од њих штабном лекару који је одмах пружио прву потребну помоћ. На аеродрому примећујемо сву жестину бомбардерских напада. Касарне су највећим делом порушене, а апарати који су се затекли на аеродрому уништени. Заробљени Грци рекли су да су Енглези побегли ноћу са транспортним бродовима који су се под заштитом мрака усидрили пред самим Хераклионом. Са рибарским чамцима и чамцима на весла упутили су се Енглези ка овим бродови ма напуштајући очајничку борбу са падобранцима, почињући на тај начин славно енглеско повлачење. Енглезн минирају гробље ратника Приступамо једном гробу, у коме су сахрањени пали немачки падобранци. У том моменту долази до експлозије. Два друга су рањена. Одмах опажамо да су Енглези у најгаднијој памери около гроба положили мине. Да ли доиста може бити веће подлости? Противник добро зна да другарство захтева да се Одмах дође на гробове погину-

ПАДОБРАНСКИ БАТАЉОН ПРИКУПЉА СЕ ЗА НАПАД (Фото „Велтбилд")

Борбени подвизи немачких падобранаца на Криту јединствени су у историји опог младог рода војске. Свн су они пок^зали такву храброст, неустрашивост и нрезирање смрти, које се не може превазићи. Потребно је овде као пример за многе изнети случај о храбром држању редова М. који се са својим батаљоном спустио у Ретимону. Редов М. је брз и окретан младић од 18 година, који је из г.ешадије прешао у падобранце. Живо он прича о овом случају: То је мој први сусрет са непријатељем. Искочили смо из авиона 20 маја после подне. Енглез, који се налазио у сјајно изграђеним и камуфлираним положајнмг по виноградима и на аеродрому у Ретимону, одмах нас је засуо митраљеском ватром гранатама и артилеријом. Упркос свега тога ишли смо напред, па нам је пошло за руком да продремо у један од вннограда које је држао непријатељ. Нажалост, радост није дуго трајала. Били смо потиснути натраг, па смо се морали повући у једну фабрику нз које смо се онда бранили. На дан 22 маја добачен нам је са наших авиона материјал, оружје и муниција. Несрећом све је то пало између нас и непријатељских положаја, и сви нашн покушаји да до тог? дођемо пропали су у ватри Енглеза. Двадссет трећег маја поново нам је добачено оружје. Морали смо доћи до њега, па ако ће и права кнша цигала да пада по нама. Осам људи јавило се лобровољно да изврши тај посао, међу њима и ја. Под

смо напустили фабрику, двојнца од нас су рањени. Док су нам Енглези слали у сусрет митраљеску ватру, аустралискн стрелци на падннама брежуљка стално

су хватали по једног од нас. Трагали смо наоколо и нашли пет кутија са оружјем. Шеста кутија коју сам приметио налазила се одмах ту поред мене, под ватром једног митраљеза. Одмах сам донео одлуку: непријатељски митраљез морамо избацити из борбе. Док су други остали у заклонима, ја сам допузао до нодножја винограда, обишао сам митраљез с леве стране, па сам се затим успузао уз малу падину која је висока отприлике 3 до 4 метра. Затим бапих једну ручну гранату. Оба Енглеза скочише, потпуно изненађени. У истом тренутку нзбацио сам их из борбе својим револвером. Сада право ка митраљезу! Али ту ми препречи пут један тешки митраљез, који се налазио за једну терасу више. Дохватих лаки митраљез чији је магацин био празан, и одмах натраг трком па шта буде! Други митраљез налазио се 8 метара изнад мене и далеко око 20 метара. Чујем само како зрна, фијучући, прелазе изнад мене, али не примећујем стрелце. Наједном Енглез умукну. С лаким митраљезом пузим натраг у правцу мојих кутија с оружјем. У највећој брзиии узимам их коликогод могу понети. А тада мислим само једно: вратити се натраг! Пузећи између лоза које ми служе донекле као заклон, враћам се натраг. Припијен сам чврсто уз саму земљу, лагано пузим напред корак по корак, и долазнм срећно до фабрике. Херојски подвиг редова М., који је запленио јелан лаки непријатељски митраљез, а јелан тешки избацио из борбе, награђен је као што треба. Када је после спајања падобранаца с брдским трупама, генерал посетио .ову чету, он је лично предао редову М. Гвоздени крст првог и другог реда. ПОСЛЕДЊЕ ВЕ СТИ Повољне вести о Сирији Виши, 11 јуна (ДНБ) Француски во.јни кругови и данас су потпуно задовољни током операција у Сирији. Као главни утисак истиче се да је дуж целог фронта пружен отпор и да су француски положаји одржани. Данас се први пут јавља и о биткама на сириско-ирачкој граници. Тако де у области Абу Кемал на Еуфрату и у крају кроз који пролази француски нафтовод за Триполис, извршен напад на једно непријатељско моторизовано одељен>е. Напад је извршен уз лрипомоћ артилерије. Контакт са француским одбранбеним снагама ,је већ успостављен. Енглези су на свим фронтовима имали знатне губитке. Велики број непријатељских оклопних кола потпуно је уништен. Оборено је више британских авиона. У овдашњим војним круговима подвлачи се изврстан борбени дух француских трупа, чему се Енглези очевидно нису надали. Владина саветовања у Вншну Виши, 11 јуна (ДНБ) Француски министри и државни секретари састали су се данас пре подне у 11 часова на министарском саветовању, коме је претседавао шеф државе маршал г. Петен.

г; I 11Ј 111)10(1, Л1С|(У тмма И 1а. 1Ш. Другова како би се утврдило ко најтежом ватром пошли смо напред. Чим

МОДНАРЕДНИК ЈЕДНОГ ПАДОБРАНСКОГ ПУКА, МАКС ШМЕЛИНГ, СВЕТСКИ ПРВАК ТЕШКЕ КАТЕГОРИЈЕ У БОКСУ, ИОВРЕЂЕН НА КРИТУ У ЈЕДНОЈ АТИНСКОЈ ВОЈНОЈ БОЛНИЦИ (Фото Ветгбип")