Otadžbina

634

КОСМЕТИЦИ

живе, кад у нечијој коси има иаразита, препоручују и лекари; но то се само у малој количипи сме чинити, и само кад је потреба. Пре би се могло веровати, да коса од такве масти може да опадие, а да узрасте, никад. Уз то могу да наступе и појави тровања живом; а морају се појавити, ако се то чешће употребљује. Овај је дакле обичај врло опасан и може да здравље упропасти. Ео је себи пријатељ држим, да не ће чинити никад подобан покушај на својој коси, осим ако под изговором растења косе употреби живину маст соп!га рес11си1о8. Као што је напред речено, најпоузданија су срества, да коса расте: да се извршују сва правила добре хигијене, те да се здравље сачува, и да се избегну болести, које могу да изазову опадање косе; да се коса и глава чисто држи, и да се коса што више провејава. Другог снецифика за то нема. И ако и не спада у косметике, намештај косе, покривало главе и туђа коса, опет ћу о њима мало да говорим, јер и они могу да рђаво утичу на косу. Што се тиче намештаја косе и покривала главе, може се у онште рећи, да је шкодљиво све пгго косу чупа и усукује, а главу мори и загрева. Уметничко коврџење косе нарочито је врло шкодљиво, .јер топлота, која је за то иотребна, суши косу и чини је кртом, као што суши и прљи кожу, тетакосмета њеиим Функцијама. То је особпто убитачно за косу, која је од нрироде сува, и крута. У пркос тога многи и људи и жене то чине, не помишљајући на незгоде и опасности, којима се излажу. Најбоље је да се бирају таква покривала (шешири, капе), која ни мало не стежу главу, да се коса намести тако, да ни мало није трзана ни чупана, и да јој што више ваздуха нриступити може. У сваком случају треба косу што више слободну држати и из јутра и у вече излагати је упливу ваздуха. Често је узрок ћелавости покривало главе сувише топло и сувише тешко, и у ком је коса као у каквој кутији. Да се коса сачува, требало би главу што мање нокривати, но како разне незгоде времена то не допуштају, онда треба бирати што лакшенокривало за главу. К. Жам вели: „Ако слуге у опште бољу косу имају од њихових господара, то је за то што морају да буду по највише гологлави." Ревељ такође вели, да сељаци (по ! иренејима и Лаидама), који носе шубаре, брзо ћелаве; од туд у њих и нословица: вуна једе косу. За војнике такође вели, да брзо ћелаве, што увек носе кану на глави, због чега у новије време и носе избушене капе, да би тако ваздух до косе могао допрети.