Otadžbina

ДАЛМАЦИЈА

435

иравилних чета, а такви су: пут од Вргорца нреко Љубушке у Мостар; пут од Имоскија преко Посојча, Дувна и Нукиних двора у Мостар; пут од Стања у Столац, пут од Слане у Столац, од Дубровника преко Старе слане, Љубиња, Столца у Мостар, од Дубровника старог и од Херцег-Новог у /ЈГребиње; нут од Херцег-Новог и Рисна пределом Кривошијским до свезе на Драгљу па нреко Клобука и Билеча у Мостар. Саобраћај између приморских места бива готово искључпо водом, а између оних у унутрашњости само среством животиња. Кола. има врло мало у земљи. Ван стаза врло је мучно ићи због стења и камења. Осим тога и иоља су махом ограђена живом оградом од трња, те и то чини велику препону за регуларне чете, јер се не да прескочити. Има предела који су са овога баш са свим непролазни. Бока Которска то је залив од четири миље у четири прелома са четири узине док се не дође до старог тржишта Котора. И она се са правом може сматрати не само као важан предео за трговину, особито по доврнтењу сујецког канала, него и као врло знатна стратигијска тачка. Врло се добро за њу вели у школским књигама за аустријске морнаре: „Бока Которска исто је тако кључ јадранскоме мору и овога приморју , као што је и Крф кључ средиземскоме. " Но ма да је ово савршена истина, аустријска влада нема тамо Бог зна каквих утврђења , с којима би осигурала тај кључ јадранског мора, јер неколико незнатних тврђавица и кула (блокхауза), за дуж црногорске границе, тојој је сва одбрана. Кад се у Котору погледи кроз прозор на поље, а оно на мах ти падну у очи грдне и страховите , а при том врло блиске, црногорске планине. Па какву онда смешну улогу одбране представља градић Св. Јована спрам тих грдосних и витешких брегова ?! По речима аустријских војничких писаца Црна Гора је права хавет на кркачи которској , па с тога они врдо 28*