Otadžbina

ИЗ ПОЗОРПШТА

701

забележимо све јурише на Ернанија посебио, а на романтичку школу у опште, за то, да би се намирили у том са читаоцпма, унућујемо их на Готјерову школу романтизма , где ће наћи очигледца и одушевљеног допнсника вођених бораба око Ернанија и његове мале, али одабране четице. А ми сад да се вратимо на Ига. Игове су искључиве особине: гвоздена воља и исполинска уобразиља. Својом уобразиљом ствара грдосне препоне, које атлетском надчовечном снагом руши и обара. Маште су његове пуне самопоуздаља, изашвајуће и вечито готове , да деле мегдан. Њему није својствена вештина деликатног завођења, нити он може мазећим гласом шапугати, да би срце крао. За њега не постоје мелодичне тајне и снебивања. Његове су речи пророчанства, која се проламају, као тутањ грома. Крила његове уобразиље, крила су кондорова, способна , да се вину над облаке у регионе страховите самоћи , а неспособна, да застану у средње регионе, одакле се чује умилно брујање живота. Његовој је машти стало само за иасиљем и гњевом. Његова су оруђа секира и гвоздени будак варвавског војника. Елеменат му је рат, бура , смрт и првобитна природа са свима својим чудовиштима и оргијама. Сем тога његово око има особите повластице. Зауставили се његов поглед на једном предмету, он нам одмах искаче тако чист и сјајан, да све око себе помрачи, а светли само уништајем своје околине. Иго не види предмете у средњој даљини, али без усиљавања и умора обухвата он најудаљенији обзор. Његово око има особено увеличавајуће својство. Отуда и проистиче његова склоност за бесконачношћу и горостаси. Нико није моћније описао урвине Феудалних замака, плам горућих села у рату и ужасе бура на мору. У другоме има супарника, али где се маште и иадчовечности тиче , ту му нема равна. Ова љубав за колосалним и грандиозним, ова жудња за претеривањем, чини те изгледа често, као да уобразиља његова, наилази при сваком кораку на упоран отпор духова, који му под нос затварају врата својих пештера, и на гномове, који му траг заваравају и заводе га у поноре. Оваке халуцинације годе његовом опсенарском Фанатизму, коме је све да разможди. Не питајте га, за што му уобразиља није ведра , изазивач злих духова и бајач тајана смрти, има права да је суморан. Не нитајте га зашто је гњеваи; јер он иде увек с бојишта, где је казнио побуњене духове. Р аимишљајући овако о Иговом генију као какав радознали аматор , кад разгледа какву горостасту статуу са свих страиа, ми ћемо свуда наићи на исте карактере: силу, моћ и вољу. Овим особинама избацује оп из своје маште људске прилике , описане таквом тачношћу, као што су махом сви облици , које ствара