Otadžbina

78

ГШСМА ЈЕДНОГ СРВИНА ИЗ ПАНАМЕ

Неколико речи о прузи еа стручног гледишта. Пруга је ова рђавије саграђеиа но што су Европске пруге, о томе нема спора. Нагиби су од 45 милиметара а кривинама је најмањи полупречник од 200 мет Кривине и противу кривине иду једно за другим без да их најмањи комад праве пруге раздваја. Грозан призор додуше, али се опет возамо као у Европи и влакови не искачу чешће из шина но у Европи : у ствари тим је постигнута велика уштеда у времену грађења и у утрошеном новцу. Ја сам дуго мислио да влакови не могу добити ону брзину коју добијају код нас : ово бива до душе у обичном стању ствари. Али у изуЈетнвм приликама влак може да јури са брзином од 75 килом на час а да не излети из шина. О томе сам имао доказа поводом једног пожара. Служба ватрогасаца врло је траљаво уређена овде Обе вароши Колон и Панама служе се једним шмрком. Кад год се појави пожар у Колону шмрк се налази у Панами наравно, и обратно. На један знак брзојава шмрк пројури за један час простор од 75 километара. А ми други смртни ми морамо четири пуна часа да путујемо од једне до друге вароши ; но ми смо инак задовољни јер ако милимо ми нисмо принуђени да чамимо по „дворанама за чекање» где је забрањено пушити нити морамо уписивати пртл.аг, нити га мерити и шта ти ја знам још друго све благодети Европске углађености. Не могу да довршим овај допис а да не одам част и поштовање надничарима Хинезима који су ову пругу израдили. Они се никако нису могли припитомити панамскоме небу и у толикој су сразмери умирали да се сад прича да под сваким прагом жељезнице легки закопан по један од њих. Прича се такође да је при довршивању те жељезнице ушла у њих, у виду болесги, жудња за отаџбином која их је гонила на самоубиство,