Otadžbina

о наоледном пгаву

89

да браћа и свстре конкуришу заједно са асцендептима, насле1)е је се дслило меЈ; све њих ла равне делове. У трећу класу долазнла су браћа и сестре по крви н по млеку (сопзап^шш, и(ег1ш) н њнхооа деца по праву представљпња.'; Најзад у четврту чласу долазили су сви остали сродници, без разлике да ли су н но крви и по млеку, илн само ао крви или по млеку с покојником орођени, и то увек према близини сродства, тако је један степеп наслећивао само онда, кад у стспену пред њим пије било више ни једног сродника. Ако ли их је било више у истом степену, делили су сви на равно нас/еђе. Близпна сродства рачуната је познатим римским начином, који је данас у већини законика модерних \својен, и од којега се разликује црквени начин бројања сродства, који и у нас још важи при брачним питањима. 0 каковом праву представл^ања у овој класи нема ни речи. Сав овај целокупни ред паслеђивап.а подел.ен опако у четири класе, изложен је у ова четири знаменита стиха : I »е8сепс1еп« ошпЈиа 8иссес1а1 1П огсПпе ргЈто : А$сепс1сп8 ргорјог, §егтапи| ППиа сји« Типс 1а(;еге ех ипо јипсЧиз, с(иос[ие ИНиз ејиа : Г)етпсЈие ргохЈтог геП([иогит с[ш8С[ие зирега^еа. Односно узајамног наслеНивања м>жа и жене рекли ск!0, да су нретори дали им право да Једно дЈ)уго наслеђују, ако нема^ру гих сродннка способнпх да примс паслеПе. Јустинијан је ово потврдио. Али оп се није само на том уставио, У извесним случајевима, парочито кад је жена сирота, те није чикаква мираза добила од породице своје, добнја она право да задржи по смрти мужевљевој за се један део имаовине н егове : и то ако није имао никако деце или ако их пије имао више од троје, онда четвртину нмања ; ако их је пак имао више, делила је на равно са децом наслеђе. Мало доцније на основу узајамности дао је Јустипијан и мужу исто право на наслеђе жене своје. Др. впдимо још на послетку какових су права имала ванбрачна деца на наолеће природних родитеља својих. Јустини.јан је права ц.ихова овако регулисао ; Хлђегј па1ига1е8 имају права на шести део очевине, ако им отац не остави по себи ни законите деце, ни жену : у противном сдучају, опи имају права једино на издржавање. Права ванбрачне деце на имане матере њихове разликује се у неколико према томе да ли мати им припада вишој и образованијој класи друштвеној или не, У првом случају имају само прости Нћеп па1ига1е8 права да је наследе, а 8ригп или \и1»о диаезШ искључени