Otadžbina

486

парод и раликали

»једна овца а два чобанина а — па »да води бригу и о томе како једна кдаса не би разним измајсторисаним путовима гомилала све народно богаство у своје шаке. к Као што се из овога види, радикали сматрају онај исти народ за који траже самоуправу као малено дете, које ништа не зна, ништа не уме, које варају сви и свако и коме треба поставити што више тутора, што више старалаца, који ће се бринути за његове интересе и бранити га од сваког зла, а понајпре од кајишара и зеленаша? Каква красна практична мудност радикалска! Самоуправа и туторство у један се ћуп трпају ! Ненојамно је до каквог је банкроства догпао радикалски мозак у овом случају. Не појимати , да све што се ради у земљи једној, да то ради класа богатија, која по снази свога материјалног положаја са свим на законском путу употребљава масу популарну на своје удобности; не појимати да се ти материјални односи не могу мењати ничим на свету, а камо ли шупљим радикалним новинарским Фразама. сем опет каквом материјалном силом, која се у том случају зове револуција — то не појимити не значи ни више ни мање но апсолутно немати никакве свести о стварним односима друштвеног живота. Нешто је по све непојамно како радикали не знају да је материјално надмоћнија класа владала друштвеним положајем у свима вековима и народима, па и данас влада у свих народа на свету па и у нас, и да баш од те класе зависи све па и оно чиме највише радикали ласкају немашној маси популарној , а то је : »Да се садашња пореска система напусти, па да се ради на остварењу непосредне прогресивне порезе по имућству и према приходима грађана 1 ' - Први број Самоуправе од 1881 год. Не мало је и то непојамно, како иаши радикали олако узимају значај непосредне прогресивне порезе, ни мало се не обзирући на то како класа, која влада, не ће никоме на свету допустити да против њене воље завлачи руке у кесу њену. Лако је о томе писати и говорити, чему иравог значаја не зна ни један од стотине хиљада, али покушајте само да ударите богаташе по кеси, па ћете видети шта ће вас онда снаћи. Ако се не варамо, пок. кнез Михаило покушао је да уведе у нас порезу по имању, па сви знамо колико се у том успело. За што се у том није успело онда, и за што не би ни сад у смислу прогресивне радикалне порезе, поред оног што смо поменули узрок је још и то : што је народ српски, као што нам радикали рекоше, у стан.у патријархалном па сматра и малене порезе као