Otadžbina

ПРПСВЕТНИ 11РЕГЛЕД

629

рији и простији по изговору мора претходити макар с годипом дапа пре. А с психолошке стране исто се тако не може одобрити да се Француски почиње и учи само у старијим разредима као и Латински. С каквим разлогом ми трпамо по иет часова недељно, скоро сваки дан, Француски у старијим разредима, а целу нижу гимназију оставили смо без најосновнијих појмова из Француског Језика ? Док се у гимназијама и реалкама тражи да се полаже и матура 1 ) из њега, дотле се учитељске школе, Богословија и остале остављају са свим без Францускога. Нагаа национална особина: да идемо у крајности, и овде се опажа. Или — или. А да је ово штетно за оно просечно опгате образовање, то је извесно. Има примсра, да су неки по староме уређењу гимназија учили Француски само у два или три разреда ниже гимназије, па се данас служе Француским исто онако као и Немачким, који су сразмерно много дуже учили и по другим школама. 1кшто би смо то украћивали појединцима а камо ли већини? . . . Ми смо дакле за то: да и Француски и Латински дођу још у нижу гимназију, и то Латински макар с годином дана пре Францускогд. За то говоре многи разлози. То тражи најважнији захтев средњешкољске наставе, захтев оаштег образовања. Није истина да Француски и Латински не требају никоме. ко сврши само нижу гимназију, и да они за његово опште образовање нису потребни. На послетку, и да је то, сме ли се зарад њих сакатити образовање оних, који настављају своје учење и одају сс Факултетским штудијама? Браниоци реалистичкога правца рећи ће ми сада, да се ја борим за класицизам. Не; ни како. Ја сам напред казао да мп није стало ни до реализма ни до класицизма, но до онога гато је за опгате образовање средњегакољске, и све омладине нагае добро, и што захтевају психолошко-педагогаки разлози за темељно одгајивање младога нараштаја и потоње интелигенције народне. Данашња интелигенција наша, с врло малим изу-

1) Шта вигае, живим језицима Немачком * Француском у срсдњим школама придаје се толика важност, да се нико не иушта на испит зрелостИј док најпре не положи испит из ма ког страног живог језика.