Otadžbina

Р У Ч Н И Р А Д

017

у Пемачкој, где ће течај трајати шест иедеља, т. ј. за све време великог школског одмора. У Шведској у Њесу је стална школа за спрему учитеља из ручног рада, п тамо се могу послати учитељи на спрему у свако доба. Овде би бнло врло корисно да се пошл.у људи мало раније, те да се спреме из језика; јер се сем практична рада у радионнци, слушају и теориска предавања о ручном раду. У Шведској је с језиком још незгодније. Друго би требало одмах, чим се ови људи врате награг у Србију, завести ручни рад као предмет у учитељским школама и у „Приправничкој школи." ТреИе б'л требало завести за време велпког школеког одмора практичне течајеве за млађе и енергичније учитеље. риху, ч иоходала течај за учнтеље. За тим је свратила у Лајпциг, те је ту ирегледала немачке шко.гекерадионице у .Зајацигу , и иоходила је јулски уччтељски течај, а арисуствовала је и па једном теориском иредавању из ручног рада. По том је отишла у Њес, у Шведску, куд јој је и била уирављена главна цел. Еажу, да ће у Њесу сва та господа директори, проФесори, и учитељи припасати кецеље, и за пуних шест недељг бити дрводеље и столари. Лошто се врате у отаџбину и иоднесу в.гади извеш&е о својим студијама, ручни рад Ие ее одмах завести у учител,ским школама као аредмет, а у народу Кс се отаочети жива агитаУЈ/ја за ствар и штамиом и живом речју. II аако неКс прећи ни неколико година, а Италијанеке мушке школе уживаКе благодати овог благоеловеног предмета. Мп ее надамо, да ).е и нашв миниет фство нЈшевете екоро узети у евоје руке ову важиу етвар — за нае можда важиију, но ма за који други народ. Шта ми мислимо, да треба најаре учинити, речено ј". у овом пиему. Овде сада (расправа је писана још у јануару ове године) додајемо још ово: Ми. држимо, да треоа што пре послати на страиу до четири учитеља, те да ову ствар практички темељито ироуче. Најбол,е би, по нашем мишл>сљу, било, иоелати их у Лајпциг још одмах јесенас почетком новембра. 'Гу би они моглиу зимшем полугодишњем учптељском течају данроуче лајпцишки правац у ручном раду, и да се снреме из немачког језика. На нролеке требало би их послаги па 0 недеља у Нзес, те да проуче шведски правац. У Нлссу Ке моћи излазити на крај с нсмачким језиком. На лето пак, идуће године, могло би се послати их још у Беч, где ће се за вр ме идућег великог школског одмора држати опет течаји за учитеље. Тако би се ова четворица вратила спремна иатраг у отаџбину идуКс гидине у јесен, пред отпочетак нове школске године. И онда би сс могао одмах завести овај предмет у обе наше учитељске школе. У Лајицту се треба за ову ствар обратнти (најдаље до 15 октобра) на адресу: 1)г. \\'. 6о1ге, Оћег1ећгег ат Кеа^утпаагат, ^ејргјд, Ка18ег ЛУШ|о1т81га88е, 19, II; а у Ј[>есу на адресу : (Жо 8а1тиоп, Шгес4ог, N8»!, Г1о(1а 81аИоп, 8сК« - е(1еп