Otadžbina

Р У Ч Н И Р А Д

621

ријп, земљопису и јестаственпцп; но треба да их научи, да буду и вредна и заузимљива деца — па кад одрасту биће вредни и заузимљивп домаћини. Псто тако није доста од свештенпка, да само одслужи службу, да крсти, венча н опева; но треба још п да поучи народ раду и зиузимљивости. А није то нимало немогуће. Немогуће је само за лењштине. За вредне и умешне људе све је могуће ! А како се уче деца заузилљивостн и вредноћн Синовче, децу ћеш научпти вредноћи и заузимљивости најбол.е, ако и са.ч будеш вредан и заузимљив. С тебе ће прећп то на децу. Причања и савети не помажу ту. Не бар трајно. Код онога учитеља, којп је увек тачно на време у школи, деца ретсо долазе доцкан у школу. (Ово ти ја из искуства говорпм). Код заузимљива и вредна учитеља су и деца вредна и заузимљива. К >д будале и прзнице п деца су луда и свађалице. Код расејана учитеља и деца су расејана; код пажљива и деца су пажљива. Тако је и никако друкче. Ти мораш као учитељ свуда првачити. Ти се мораш сам најпре за све пнтересовати. А за тим мораш хтети и умети да н децу за све заинтересујеш. А то ћош пајбоЛ)е постићи овако : Ако се у близини гради пли оправља иут , узми децу, па отидп тамо на само место, нек деца впде" то. За тим пм објасни у кратко корист.1 од добрих путова, и штете од рђавих. Ако је где поплава учпнила шгету, пдп тамо с децом; прегледајте, премерите,. и прорачунајте штету, и посаветуј се с децом ; шта би требало радитп, те овоме злу да се стане на пут. Ако се појавп каква редња у месту или у околинп, разгов ри се с лекаром, па објаснн деци узрок, и кажп им, како се треба чувати. Ако ко извлачи ђубре на њиву, одведи децу тамо, п објасни им ту на њиви важност ђубрења ; покуди немар у томе, п дај поуке о најбољем начину ђубрења. Ако се набавп што ново у школу, објасни зашто је то учињено, п похвали то. Кад'ее деси какво злочинство, или друго које непоштено дело у месту плн у околини, не уздржавај се, да се и о томе разговорпш с децом, и о стању оног друштва, где се често дешавају такви случајеви. Ако је сабор или вашар у близини или у месту, упути децу, на шта имају тамо да пазе; а, ако узмогнеш, изпђи и сам са неколицнном њих у вашар, и поведи разговор о трговппн, о промету, о пндустријп, о производњи, о шареним туђинским ритама; о вашарским лоповима, о пнјаницама, о бадаваџпјама, итд. итд. 0 свему дај кратког објашњења, и згодне поуке.