Otadžbina
ЈЕДАН Н0Г.1ЕД ПА ЕКОПОМИЈУ КАО НАУКУ
325
добит из трговачког саобраћаја. Та појава дако се даје протумачити кад се узме на ум како су се народи у првим временима историје међусобно мрзили. Јелини сматраху све околне народе варварима. Код Римљана та мржња најјаче се маниФестира у познатој изреци закона дванаест таблица: ас !уег8П8 ћоб1;ет ае1;егпа аис^опказ. по којој се странац сматрао као бесправан створ. У првпм, дакле, односпма са странцима, када се најпре истиче такмичење купаца и продаваца. јав.ва се егоистични принции највеће добити, који достиже кулминациону тачку у данашњим међународним трговачким транзакцијама, као што из тпх ирвих саобраћаја чланова природних људских заједнпца поничу и прве клице о идеји међународног права. 1 О томе нам данас пружа иример Индија. Разлика у односима размене и куповине ствари с једне стране само између домородаца, с друге између ових и странаца. одржала_ се у тој земљи у највећем полету. У првоме случају цена предметима одређује се искључиво традицијом. Још и данас тамо се сматра као грех и неправда тражпти за неку ствар вчше од њене традицноналне вредности у трговини међу домородцпма. На нротив, у односима њиховим са странцима цеие се Фиксирају утакмицом. Код старих Јевреја изрично се забрањиваше узимати интерес на позајмљени новац. Кад би нак била реч о зајму новца странцима, зајмодавцу се остављала слббода у одређивању сгопе пнтереса. Алн, када под утицајем економних узрока наступи јачи процес дезорганизације тих прпродних група, Фаза која се, као што наведох, обележава прелазом друштва из статуса у иериоду слободних погодаба, када место крвних веза и строгих правних правила, која у узајамним односима обавијаху чланове заједнпце, и место оне десиотске власти породичног старешине, дођоше везе економних ингереса са много живљим трговачким односима већега броја странаца. тада,
') ТМе К1а581зсће КаШпа1оекопогме, Вгеп1апо,21.