Pastir

392

Златоуст вели: „свештенство 1 е царство боље и веће од царства монархова. Бог приклања главу царску иод руку свештеничку, да тиме научи нас, да ге власт свештеничка виша од власти царске. 1ер онаГ ге свагда нижи од тог, од кога

Од друге половине IX. века почиње се за све у опште Словене нови и бољи живот духовног просвећења. Нови учитељи словенски, свети Ћирило и МетодиГе, свошм апостолским служењем. обасуше Словене новим духом и новим успесима у вери хришћанскоћ Све, што ге промислу могућно било дати бољег и племенитиГег — све Ге то уливено било у њихово срце словенско. Рођени од Словена и гаЈећи шш у колевци тежњу за свошм родом, они су и после свесно ишли тим правцем и са заузетошћу радили посао, кога су се примили. УтицаГем њиховим и код Срба као и код осталих Словена у IX. веку почиње се брзо распрострањавати хришћанство, основано на унутрашњим начелима вере и народности, ко1е Ге затим прелазило и у сами живот њихов. Превод геванђеља на словенски Гезик био Ге први сигнал знак духовног просвећења старих Словена , њиховог духовног и моралног узвишења н политичког развитка. Све то било Ге од велике важности како за остале Словене тако и за Србе, и млого ге допринело њиховом религшозном развитку. Дела вере и цркве постадоше сад друштвено питање, што Ге опет гамчило и за политички развитак српеког народа. Да ли су св. Ћирило и Методиге сами лично долазили у Србшу, те тамо проповедали Геванђеље царства божиГег, или су слали место себе своГе ученике — о томе се поуздано не зна. Већина историка тог су мњења , да они несу

добша благослов."

(Наставиће се.)

Исторнчкн преглед српске цркве.

(Од С. Н ћа) п.